(null)

Helgen är snart över, men så mycket jag har fått gjort. Äntligen har jag gett lite kärlek åt mina pelargoner. Jag har klippt ner de flesta och tagit många, lite väl många, sticklingar. 
I år har jag ett nytt system på hur jag håller reda på från vilken blomma de kommer ifrån. Jag brukar nämligen ha problem med detta och har faktiskt haft en pelargon där den ena stjälken hade vita blommor och den andra rosa. Därför satte jag ni maskeringstejp på vasarna där jag skrev vad det var för pelargon, vilken färg den har eller från vilken pelargon den kommer ifrån. Siffran på vasen finns även på ursprungspelargonen. 

Lakritsdadlar

För cirka ett halvårsedan köpte min man lakritsdadlar i mataffären och vi blev helt frälsta. Har köpt några påsar sen dess, men då de inte är ekologiska har jag känt att man borde kunna göra egna. Nu har det införskaffats lakritspulver och kletiga dadlar och det gick förvånansvärt enkelt att få på pulvret. Kunde det vara så enkelt att göra något så gott? svaret är, JA! Testa själva och njut. Här älskar alla i familjen dessa löjligt goda godisarna. 

(null)

Jag har fått en lite mindre behändigare fixarhög än innan (min fixar hög innan kan du se här ). En lyxig grön pappkasse med band som handtag som just nu är fullproppad men som ändå minskar efter som. 

(null)

Den fina lagningen med Blixten McQueen lapp  ag gjorde på ett par ärvda jeans har jag fått sprätta bort. Detta på grund av att jeansen gått sönder på andra knät och även runt om lagningslappen. Nu har jag kasserat jeansen och lappen kommer flyttas till ett par andra jeans. 

(null)

(null)

Då jag har en billapp till har den fått täcka ett hål på ett knä på ett par gröna mjukisbyxor. 

(null)

Ni kanske tycker att det här var väl onödigt då säsongen med overall snart är över, men det tycker inte jag. Att när sonen väl har overallen på sig har en hel sådan där gummibandet under foten fungerar så att han slipper frysa om benet för att overallens ben åker upp. Sen slipper jag hela tiden dra ner det.

(null)

Det var hur enkelt som helst. Jag sydde fast den nya vita knapphålsreså på det gamla, raksöm fram och tillbaka. Resån har jag hittat på loppis för fem kronor, att laga med vanligt reså går förstås också bra, men då måste man vara lite mer noga med längden. 

(null)

Vanlig raksöm fram och tillbaka. Det behöver inte bli snyggt, bara det sitter fast. 

(null)

Blev så bra och byxbenet åkte inte upp när vi sen var ute och lekte. 

(null)

Mina jättefina dockar som min mamma stickat och lagat en gång har jag lagat och förstärkt. "Det var ett skitgarn" har min mamma sagt, men då sockorna är så ursnygga vill jag ha kvar dem ett tag till. Jag plockade fram min stoppsvamp och började stoppa hålet och förstärka under den andra sockans häl. Kanske inte det vackraste men då detta var ullgarnet i grått som jag hade fick det bli det. Det är väl ingen som tittar under foten? Och om någon ser mina lagningar kanske de också blir inspirerade att laga sina. 
Även grenen på sonens ullbyxor blev lagade och förstärkta inför de blöta dagarna där regnbyxer behövs men är för kallt att inte ha ull under. 

Denna helgen blev verkligen en härlig fixarhelg där mycket blev gjort. Jag hann även med att göra egen müsli med valnötter och pumpakärnor, plommonmarmelad på mannens begäran och ett nytt recept på kladdkaka har testats. 
I morgon väntar en lugn tredagars-vecka och sen drar vi iväg på en femdagars-resa till Malmö. Längtar!







Helg med fix, laga gummiband till overallen, lakritsdadlar, lappa och laga, pelargoner, sticklingar, stoppa strumpor,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej