Smörblomma = sommar

Jag har nu tagit beslutet att vintern och kylan är ett minne blott och hälsar solen och värmen välkommen. Därför var det dags att plocka undan varma jackor, byxor, vantar, mössor och skor. 
In med kläderna i tvättmaskinen och fram med skorna på altanen för omsorg. 

Varför ska man då tvätta innan förvaring: 
  • Fläckar kan försvaga tyget/lädret
  • Dålig lukt kan fastna i tyget
  • Smuts kan locka till sig skadedjur som äter naturmaterial och gör hål

(null)
Vårda dina skor

Skorna borstade jag först med en borste för att få bort den värsta smutsen och tvättade sen av dem med vatten och mild tvål/diskmedel. Jag lät dem torka innan jag behandla med ekologiskt läder vax. 

Tänk på att tar man hand om det man har håller det längre och vi slipper belasta vår planet med nyproduktion!


Nu plockar jag undan vintern, eco wax, förvara vinterkläder, kläder, skor, ta hand om det man har, vårda,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej