En trasa tillhands på köksbordet

Nu äntligen har jag tagit tag i mitt nyårslöfte/miljömål att minska vår konsumtion av hushållspapper eller i vårt fall toapapper. (Om mina nyårslöfte/miljömål kan du läsa om  här) Jag har fått tips om att göra små trasor av gamla handdukar och lakan att ha i en fin korg eller låda på köksbordet. Perfekt att ha tillhands för att torka kletiga händer, smutsiga munnar och spilld mat med. 
Det bästa med dem är att man återbrukar och tar till vara de delarna av handduken/lakanet som är helt och kan återanvända dem om och om igen då det bara är att slänga in dem i tvättmaskinen. 
Efter bara använt dem några få gånger  älskar jag dem redan!

(null)
Tillklippning av småtrasor

Jag valde att klippa dem i fyrkanter, ca 29 x 29 cm, då det passade bäst med handdukens storlek. Bättre att ha lite större trasor än att få små spillbitar tycker jag. 


11 stycken trasor fick jag ut av min gamla handduk. 

Stadgar kanterna med dubbel sicksack.
För att inte kanterna på trasorna ska repad upp och gå sönder sick-sackade jag kanterna. För extra hållbarhet suck-sackade jag två gånger. Fast på några sydde jag bara ett varv för att kolla om det gör någon skillnad med en eller två gånger suck-sack. 

Nu ska jag bara hitta en fin korg eller låda att förvara dem i. 


trasor istället för hushållspapper, återbruka handdukar, återbruka lakan,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej