Fattigariddare med hallon-chiasylt

Hallonsäsongen i min trädgård är tyvärr över. Det började dåligt med mest små torra hallon, men sen ordnade det till sig med halvliters skördar varannan dag i några veckor. Jag har verkligen älskat de stunderna jag fått när jag plockat hallon, lite egentid, bara jag och hallonplantorna på vår tipp/kompost. 

Nästan 2 kg styckinfrysta hallon.

Nu ligger nästan 2 kg hallon i frysen. Det bästa är att jag har styckfryst dem så att jag enkelt kan ta fra bara några stycket till till exempel gröten. Hur jag styckfryser kan du läsa om här

Jag har även gjort några små burkar med världens godaste hallon-chiasylt och fryst in. Chiasylt tycker jag håller sig lite mer än en vecka i kylskåpet. Därför gör jag lite mer än vad som behövs för just den gången och fryser in i små portionsburkar som jag sen kan ta fram när det behövs. 
Jag har tidigare gjort hallon-chiasylt men inte varit helt nöjd med resultatet av det receptet. Därför bestämde jag mig för att leta reda på ett nytt. Jag hittade ett nytt med vaniljpulver i somblev till en så god sylt så receptet är värt att delas. Det finns här men då jag ändrat lite får ni även mitt recept. 

Hallon-chiasylt

  • 3,5 msk chiafrön
  • 1,5 dl vatten
  • 4,5 dl hallon
  • 1,5 krm äkta vaniljpulver
  • 3 tsk citronsaft
  • 3 tsk agavesirap
    Se till att blanda chiafröna med vattnet 10 minuter innan sylten ska mixas. Röt runt chiafröna i vattnet tills alla frön är blöta. Låt geléa till sig i ca 10 min. Blanda sedan ihop med resterande ingredienser och mixa till önskad konsistens. 
    Supergod sylt även för de som är vana  med vanlig köpesylt. 



Godaste hallonsylten, chiasylt, hallon, hallonsylt,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej