Fika med fikabröd utan vitt socker

Jag är uppväxt med att man på helgerna fikar och särskilt under sommaren. Mormor hade alltid gott fikabröd och mamma ska vi inte tala om. 
Den receptbok som alltid funnits till hand för mig är den klassiska Sju sorters kakor (och självklart  mormors och mammas handskrivna receptböcker). Boken uppkom efter en kakpristävling 1945 efter andra världs kriget. Då var recepten fyllda med ersättningsprodukter då det i ransoneringstider var svårt att få tag på vissa produkter. Efter hand har boken förändrats och mått, ingredienser och recept har ändrats och bytts ut. Baklusten finns i allra högsta grad kvar och att fika är helt enkelt ett mysigt sätt att umgås enligt mig. Testandet av nya recept pågår ständigt hemma hos mig, men jag hittar inte riktigt de recept som ger det resultatet jag vill.  Jag vill kunna bjuda på riktigt god fika som alla kan uppskatta, inte bara de som minskar på det vita sockret. 
Så sju sorters "bra" recept på fikabröd borde man väl kunna hitta. Det har nu blivit mitt mål, sju sorter, och ett av recepten måste bara vara kladdkaka (kan inte leva utan kladdkaka). Bullar, tårtor, småkakor, m.m. ska ingå. 

Den stora frågan för mig nu är 
Hur gör man sju sorters "bra" kakor utan vitt socker? 

Bullar med dadelfyllning

Jag har klarat av tre av de sju fikabröden då jag bakar riktigt goda Bullar med urgod dadelfyllning. Det receptet hittar du här

Gaffelkakor med choklad och russin.

Småkakor är svåra att hitta recept på tycker jag, men för ett tag sedan hittade jag detta recept på goda Gaffelkakor med choklad och russin

(null)

Det tredje receptet är Chokladbollarna som sonen älskar. Det receptet hittar du här

Fyra recept kvar att testa mig fram till. Det ska jag väl hinna med att hitta under mina tre resterande semesterveckor. 



Har du något riktigt gott recept att dela med dig av får du jättegärna lämna en kommentar. 






Sju sorters kakor (utan vitt socker), baka utan vitt socker, recept, sju sorters kakor,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej