Ohyra i päronträdet
För några dagar sen upptäckte jag att vårt relativt nya päronträd fått besök. Någon insekt har lagt sina ägg på några av grenarna. 

(null)
Objuden gäst

Kanske är det denna insektens ägg?
Så klart började jag fundera på hur man på ett giftfritt sätt ska bekämpa dessa. 

Spraya med såpvatten
Jag valde att först testa att spraya såpvatten på grenarna. Såpvatten gör man enligt receptet, 0,5 dl såpa som blandas med 2,5 liter vatten. Då jag inte såg någon effekt efter andra dagen men då jag såg att om jag sprayade hårt så ramlade de av tog jag fram stora trädgårdsslangen. 

Vattna bort ohyran
Jag sprayade först med såpvatten så att det som håller dem på plats löses upp och sen vattnade jag med hårt tryck bort dem. Mycket effektivt och enkelt. 

(null)

Dagen efter ser det ut som all ohyra är borta. Hittade bara några enstaka som en myra var på. Nu hoppas jag att de objudna gästerna håller sig borta från vårt päronträd. Bäst att titta till det varje dag. 

Det blir mycket trädgård i bloggen men jag hoppas ni står ut med det. 






Päronträdet har fått besök, bekämpa ohyra giftfritt, såpvatten,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej