(null)

När jag var ute och letade miljövänliga trosor på stan sprang jag på ett material jag aldrig hört talas om och som de skyltade med som miljövänligt, Tencel. Jag är alltid lite skeptisk på affärernas miljömärkningar så det blev inget handlat utan jag gick hem och letade fakta. 

(null)

Tencel är ett varumärke och materialet är egentligen lyocell. Lyocell är gjort av cellulosa från trä. Även materialet viskos är gjort av cellulosa från trä, men Tencel/lyocell framställs med en snällare kemikaliemetod och då också skonsammare för miljön. 

Jag har läst många artiklar om olika fabriker som framställer lyocell med olika sätt att handskas med utsläppen av kemikalierna. Ofta är det företagen i Asien som inte använder slutna system utan släpper ut det rakt i vattendragen, men det finns så klart de fabriker som byggt om efter påtryckningar. Det dumma är att det är svårt att veta från vilket land lyocellen kommer ifrån och ännu svårare ifrån vilken fabrik. (Källa)

(null)

Tencelen, som är ett skyddat varumärke, kan man vara säker på tillverkas främst i Österrike, men också i Storbritannien och USA där de arbetar med slutna system och cellulosan är bara från FSC-märkt träråvara. Tencelen är även godkänd att få bära Ecolabel-märkning. 
"It is an environmental quality label awarded to products and services that have less impact on the environment and on health throughout their entire life cycle than comparable substitute goods. Products bearing the EU Ecolabel are therefore among the most environmentally friendly in the industry." ( Källan)

Sammanfattning: viskos är gjord av cellulosa liksom lyocell som är ett kemikaliesnällare alternativ än viskos, men skonsammast för vår miljö är den lyocellen från varumärket Tencel. 

Efter all efterforskning kommer jag hellre välja trosor av Tencel än ekologisk gots- märkt bomull. 
(Mitt inlägg om bomull kan du läsa här)







Materialet Tencel, miljövänligt?, Tencel, lyocell, miljövänligt, viskos,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej