(null)
Bivattnare

Det skrivs mycket om att insekterna har blivit färre i vår natur och särskilt våra livsnödvändiga bin. Naturskyddsföreningen arbetar just nu mycket med bevarandet av bina. De skriver olika artiklar och man kan även skänka pengar till just detta arbete. Den  här artikeln tar upp varför vi ska bevara bina och vad man själv kan göra för att göra livet enklare för dem. 
Det första tipset, och det enklaste tipset, är att köpa ekologisk odlad mat för då minskar användandet  av bekämpningsmedel. 
De andra tre tipsen ligger det lite mer arbete bakom. 

Insekt-/bihotell

Ett av tipsen är att göra ett bihotell/insektshotell och det gjorde jag redan förra året och det kan du läsa om här
Du kan även registrera ditt bihotell här för att bidra till forskningen Naturskyddsföreningen arbetar med i samarbete med Lunds universitet.  

Bivattnare med öar av kulor och slipat glas.

Ett annat tips är att göra en bivattnare och eftersom jag vill ha mycker bär och frukter i min trädgård och även hjälp bina hjälpa till att pollinera andra grödor slog jag slag i saken och gjorde mig en egen bivattnare. Jag tog helt enkelt en större inte så hög kruka och fyllde den med slipat glas jag har plockat vit vattnet för länge länge sen som jag hade liggande på vinden. För att göra lite öar så att bina enkelt kan landa och dricka säkert la jag även ner lite fina kulor som sticker upp ur vattnet. Klart! Nu gäller det bara att se till att det alltid finns vatten i det. 

Det sista tipset är att odla mycket blommor i sin trädgård och balkong. Låt din trädgård ha lite blommande träd och buskar, ta inte bort allt om du inte är någon trädgårdsmänniska utan spara för binas skull. Se även till att spara lite vilda blommor och det är just vad som är min sista utmaning i vår trädgård. Vi har nämligen en slänt som jag bestämde förra året att den skulle vi ha orörd för insekternas skull. I år tänker jag även så lite ängsblommor i den. Ska bli spännande och se hur det kommer bli. 




Rädda bina med en bivattnare!, bihotell, bin, bivattnare, rädda bina,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej