Årets förkultivering

Jag känner att jag ligger lite efter i odlingen, men nu är alla tomatplantor, kålen, Lejongap, Astrar och Rosrnskära omskolade i större krukor med kravmärkt sådjord. Hoppas nu att de sätter fart och växer ikapp nu. 

Avvänjning av tomatplantor
De större tomatplantorna är ute på avvänjning på dagarna. De står skyddat i skuggan för att vänja sig vid uteklimatey. Snart är det dags för alla att var ute under dagarna. 

(null)
Omplantering av krukväxter
När jag ändå hade krukor och jorden framme har jag även gett mina krukväxter ny jord och ompyssling. 

(null)

Pelargonerna har även blivit beskurna för att få en bra form på dem och av det man klipper bort kan man ju göra nya krukväxter utan. Så tre små vasar med nya skott står och slår rot. 
Nästan alla krukväxter har fått ny jord bara några få kvar. 

(null)

Förr om åren hade jag mest bara Mårbacka-pelargoner, men nu för tiden har det slumpat sig så att jag mest har vita och denna rosa ensamma stackaren. 

(null)
Odlingslådeskiss
I födelsedagspresent av min man fick jag nya egenbyggda odlingslådor och nu börjar det verkligen bli dags att odla på friland, så därför satte vi igång att skissa på konstruktionen. 

(null)

En låda blev färdigsnickrad, två kvar. Så spännande, här ska de nya odlingslodorna växa fram. Mer om detta projekt i bild och ord längre fram. 

Omskolning, avvänjning och ompyssling av krukväxterna,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej