(null)
James Grieve


Vilken härlig helg! Så mycket jag hunnit med och så lugnt och skönt jag haft det. 

Egenodlad gul lök och mangold.

Denna helgen har jag förvällt lite mangold och tagit in all lök och hängt upp i matkällaren. Mangolden växer fortfarande under odlingsväven som gör att rådjuren inte kommer åt den. Jag skördar lite då och då, förväller och fryser in i lagom portioner. 

Min matkällare.

Tyvärr är min matkällare mest en förvaringsplats men, nu efter fläderbärssaftande, äppelmustande och syltande av lingon ser den mer ut som en riktig matkällare. Jag hoppas på att jag inom kort även ska göra marmelad på plommonen och svarta vinbären i frysen, kanske även lite rödavinbärsgelé. Men än så länge är jag nöjd med det jag redan gjort. Bären  och frukten ligger ju inte och bli dålig i frysen så jag stressar inte. 

(null)

Idag har solen skinit och jag har varit ute och fixat i trädgården hela förmiddagen. Sonen har varit med mig med egen spade och skottkärra. Det blev mycket plock av sten, ogräs, träbitar och metallbitar som blivit liggandes efter dräneringen i somras och entrétrappsbyggandet (bilder på entrétrappans arbete kommer visas längre fram när den är höst/vinterpyntad). 

Lavendeldoft under rabattrensning.

Något som kändes lite märkligt när jag var ute var att jag för första gången detta året rensade min blomsterrabatt. Helt ofattbart men, sommarens hetta gynnade verkligen inte ogräset utan det har först börjat växa nu. För att inte få ett förfärligt tråkigt och omfattande arbete i vår tog jag tag i att rensa den nu. Min Lavendel blommar för andra gången och spred en härlig doft medan jag arbetade. Aklejorna har självsått sig på ställen jag inte vill ha dem, så jag tog vara på dessa och satte ihop flera och planterade dem symmetriskt med de andra två Akleja områdena. 

Höst trötta Penséer

Mina Penséer som jag fick i våras har blommat otroligt fint hela sommaren och jag bara kan inte låta dem dö. Jag letade på internet ifall det går att övervintra dem och hittade svaret att man kan gräva ner dem i landet och se om de övervintrat. Då jag har en tillsvidarerabatt tog jag och planterade ner dem i den. Då vi har haft äng på en stor yta av vår gräsmatt i sommar har jag även hittat en gul pensé som jag grävde upp och planterade med de andra. Nu hoppas jag verkligen de övervintrar så att jag kan plantera dem i en fin vårkruka nästa år. 

Övervintra Penséer i rabatten.

Jag är så glad att jag tog mig tid för lite kortpyssel igår då det var "World cardmaking day". Det blev faktist julkort som jag kommer att visa i min årliga Julkortsserie, så för er som har undrat kommer det att bli en julkortsserie 5x5 kort som jag gjort tidigare år. 




Höst i trädgården, min trädgård, övervintra penséer,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej