Tre olika sorters tomater
Tomaterna fortsätter att mogna utomhus längs söderväggen, men de har även börjat att spricka.
Att de spricker är i detta fallet ett tecken på att det är för stora temperaturväxlingar mellan dag och natt. Därför har jag tagit beslutet att plocka in alla mina tomater så att de får eftermogna i mitt fönster som jag hoppas kommer bjuda på en del sol framöver. Jag har även tagit in de tjyvskott som jag satte i jorden i början av sommaren. Dessa har vuxit sig stora och är nu i blomning. Har jag tur kan jag nog få några tomater på dem med. 
Vilken tomatskörd det blivit från de 8 plantorna jag planterade, Dansk export, Money maker, Ox bifftomat och busktomaterna Koralik. 
Jag har aldrig fått så här bra med tomater, visserligen var det första året med stora tomater och en superbra sommar för att odla tomater i det fria. De har verkligen trivts i sommarvärmen som var, fast det har ju också gått åt en hel del vatten för att släcka deras törst. 
 
 
Det härligaste är att vi kommer att vara självförsörjande på tomater ett bra tag till. Denna säsongen har jag än så länge nog bara köpt tomater 3-4 gånger. Och alla de andra tomaterna vi mumsat i oss kommer från våra egenodlade plantor. 
 
Nästa år blir det minst lika många plantor som i år!
 
 
Tomater i alla dess färger, Tomatskörd, spruckna tomater, tomater på friland,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej