Påskpyssel med barn

Vad gör man med sina gamla (GAMLA) engångstallrikar som man aldrig kommer använda till att äta på, på grund av att den är belagd med perfluorerande ämnen som PFOS och PFOA som används för sin fett-, smuts- och vattenavvisande egenskaper. Dessa ämnen kan öka risken för nedsatt fertilitet, cancer och hormonstörningar. 
Jo, man pysslar med den!
Denna fina kyckling gjorde jag tillsammans med mina dagbarn. Pysslet passar bäst till 4-5 åringe då det är lite klippande, men det går att klippa ut i förväg eller klippa tillsammans med de yngre barnen. 

(null)

Det man behöver är papptallrik, gul färg, papper i färgennorange, ögon, gula fjädrar, limm, snöre och pensel, blyertspenna och sax. 

(null)
Näbb klippt av min fyraåriga son

Börja gärna dagen innan eller någon timme innan sammanställandet med att måla tallriken gul. Sen är det dags att göra en gul engångstallrik till en dunig kyckling. 
Jag gjorde en mall till näbben som barnen ritade runt och klippte sen efter strecken. Till detta använde jag kopieringspapper i orange. 
Näbbarna blev verkligen unika och charmiga. 
Till ögon fick barnen välja på rörliga ögon eller ritade ögon på vita papperscirklar. 

(null)

Benen är gjorda av samma papper som näbben. Två remsor som viks som dragspel och sen klistras fast på tallrikens baksida. Vill man kan man göra en fot och sätta på dragspelsbenet. 
För att göra dem lite dunigt söta klistrade vi fast två gula fjädrar. 

(null)
Lika fast helt unika engångstallrikskyckling

Till detta pyssel behövde jag bra skaffa gul färg (som jag fick av en kollega), allt annat fanns redan i mina pysselgömmor. Den känslan jag får av att skapa med det jag redan har, älskar jag! Detta påskpysslet bidrog inte till miljöbelastande konsumtion. 





påskkyckling, påskpyssel, tallrikskyckling, återbruka engångstallrik,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej