(null)

Då var första arbetsveckan avklarad och idag började andra. Jag har haft en fantastisk sommar där jag verkligen kunnat bara vara, upplevt mycket och laddat batterierna inför hösten. 

Innan sommaren berättade jag att jag i år hade en lista på utflykter jag ville göra, ospontant fast ändå spontant. Detta för att jag förr om åren kännt att jag inte kommit ihåg vad jag vill uppleva och därför blivit lite ledsen när jag sen kommit på det försent. 
Jag kan meddela att alla utflykter inte blivit gjorda, men jag känner mig otroligt nöjd med det vi upplevt saknar inget. Vissa av utflykterna kan vi till och med göra nu i höst istället. 
Sammanfattningsvis var listan på sommarutflykter en bra grej för mig och jag kommer absolut göra en även nästa år. Jag rekommenderar det verkligen till andra som känner sim jag gjort förr om åren. 

(null)

Hur har då min sommar varit? Bilder från några av våra båthajker har jag redan delat med mig av här och här, men vi har upplevt me än så...

(null)

Jag och sonen började vår ledighet med att besöka mina föräldrar på landet medan mannen jobbade klart innan sin ledighet. 

(null)

Det blev dagar med djur...

(null)

...och dagar i skogen med bärplockning. 

(null)

Nu har vi frysen fylld med härliga egenplockade blåbär. 

(null)

Skogen bjöd på härliga scenerier och dofter, men även en hel del insekter både välkomna och ovälkomna (myggor/knott).

(null)

Nu har det blivit tradition att jag åker ensam iväg på utflykt med min mamma och pappa på sommaren. En underbar tradition som jag verkligen njuter av fullt ut. Att bli omhändertagen en hel dag med aktiviter och mat och att bara behöva vara Sara utan att behöva tänka och planera. 
Årets resa styrdes till Forsvik en gammal industri där de gjort allt från papper, mjöl och metallarbeten...

(null)

...Vanhems kyrka där det fanns ett munkkloster som man nu bara ser ruiner av. Här är Birger Jarl begraven och delar av Arn-böckerna utspelar sig, men där finns även den första kristna begravda, Kata, en välbärgad kvinna. 

(null)

Vanhems kyrka är riktigt pampig och har en liten fin örtaträdgård med örter och läkeväxter. 

(null)

På hemvägen åkte vi till en självplock av jordgubbar. Härligt fina röda bär som det fanns fullt av. 

(null)

Så frysen är nu även fylld med egenplockade jordgubbar. Då jag alltid styckfryser hallon för att enklare kunna använda bara några stycken i till exempel gröten valde jag att även göra det med de flesta jordgubbarna för att enkelt kunna ta fram till smoothie. 

(null)

En sjö jag verkligen kan rekommendera att åka till är Nömmen. Sceneriet är fantastiskt då sjön har, jag vet inte hur många öar och tältplatser med eldstad. En natt fick en av dessa öar bli vår tältplats. Vi är gösmetare och förbereder med mörtmetning på dagen för att ha allt redo till strax innan skymning. 

(null)

På morgonen gjordes det barkbåtar som fick åka iväg på den spegelblanka sjön. 

(null)


(null)

Något riktigt häftigt vi gjorde var att trampa dresin. I Vadstena finns en museijärnväg där de hyr ut dressiner på för- och eftermiddagar. Vi drog dit med min bror och flickvän en riktigt varm och solig dag. 

(null)

Sonen hoppade upp först av oss alla på den främsta dressinen för fört skulle han vara. 

(null)

Vilken härlig natur och va lätt det var att trampa. Vi fick verkligen en superfin dag i Vadstena. 

(null)

När vi hade bara varit hemma i flera dagar tog vi bilen ut på landet i Habo och besökte Kivarps gård. Här finns ett mysigt kafé med underbart goda bakverk med bland annat mjölk från deras getter. Sonen tyckte det roligaste var att gå in till getterna som man fick gå in och klappa. 
Ibland hittar man riktiga smultronställen i sitt närområde. 

(null)

Efter fyra veckors ledighet och en veckas jobb bar det iväg till Skåne och vår sista semestervecka. Vi tog tåget på lördagsförmiddagen och var framme i Malmö vid lunch. Sen bar det vidare med buss till Höllviken och besök hos min moster. 
Vi började vår vistelse med att besöka vikingastaden Foteviken där de hade familjevecka med aktiviteter. 

(null)

Sen var det stranden för hela slanten. Det blåste rätt rejält och det gick ganska stora vågor, men vi hittade en grop i sanddynen att gömma oss i. 

(null)

Vi lekte i sanden och byggde sandhus och sandvägar med de få strandlelsakerna vi tagit med oss i packningen, men oj så roligt vi hade. 

(null)

Fast vem behöver sandleksaker i denna härliga sanden. Det går ju ypperligt att bara använda händerna och stenar, pinnar och snäckor som redan finns på stranden. 

(null)

(null)

Efter några dagar bar det iväg till Malmö för lite festivaldagar med hotellmys, aktiviteter, restaurangbesök och gratiskonserter. 

(null)

Malmöfestivalen är något jag skrivit om många gånger tidigare då vi har det som tradition att åka dit och känna storstadspulsen under festivalveckan. En vecka med miljötemat och ett fantastiskt program för både stora och så. Sen är ju allt gratis!!! Bortsett från maten och karusellerna. 
Efter några dagar i storstaden åkte vi för att hälsa på kompisar och spendera våra sista semesterdagar tillsammans i deras nya hus. 

(null)

Då denna sommar haft ett varierande väder med både värme och kyla har vi ändå hunnit med att bada och leka i sjön. 

(null)

En varm dag var vi nästan ensamma på stranden, bara familjen and gjorde oss sällskap. 

(null)

(null)

...och självklar har det blåsts en hel del såpbubblor (den giftfria bubbelreceptet hittar du här)

Detta är en del av vad vi gjort på semestern, men tänka vad mycket man kan uppleva i Sverige och i sitt närområdet. 

Vem behöver åka utomlands när man kan hemmestra!

Nu är verkligen mina batterierna uppladdade och jag är taggad för en hösttermin. (Nästan så jag längtar till jul nu...)


Laddade batterier inför hösten, hemmestra, semester 2019, semester i Sverige,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej