Bivattnare i närheten av blommor

Förra året gjorde jag en bivattnare för att hjälpa törstiga och trötta bin att enkelt komma åt vatten utan att riskera att drunkna och så även i år. Då jag inte var helt nöjd med förra årets och att just den krukan jag använde förra åtet nu var upptagen gjorde att jag tänkte nytt. Är du nyfiken på hur förra årets såg ut kan du klicka här

Bivattnare

Detta årets bivattnare blev verkligen så mycket bättre. En inte så hög terrakotta kruka som jag hittade i garaget fick bli basen. Krukan är en bland många krukor förra ägarna av huset lämnade kvar. Just denna har jag missat att jag hade. Förra året hade jag kulor som öar för bina att landa och dricka ifrån, i år valde jag att använda sonens alla hemtagna stenar. Stenarna är inte lika hala och glatta som kulor så jag tror inte jag kommer hitta några drunknade bin i vattnet i år. 

Vatten till bina vid blomsterrabatten



bivattnare, årets bivattnare,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej