Prästkragar i en äng

Idag vill jag uppmärksamma att det är "vilda blommornas dag" med två härliga buketter som är helt gratis. 
Tack vare allemansrätten får vi plocka och njuta av de vilda blommor som finns i vår natur. 
Så här års finns mycket växter att inspireras av till att bli fina naturliga buketter. Att just plocka vilda blommor bidrar heller inte till negativ klimatpåverkan som många blommor och buketter vi köper i affären tyvärr gör. Hur många ekologiskt odlade buketter har du egentligen sett? Och hur många av blommorna i de stora butikskedjorna är odlade i Sverige? De flesta blommorna är tyvärr odlade utomlands och flygs hit för snabb leverans. Detta kan ju bara inte vara hållbart. Det har börjats prata mycket om säsongens mat, men att leva efter säsong borde inbegripa allt. Jag försöker alltid köpa egenodlade blommor hos de mindre blomsterhandlarna. 
Vi bor i ett land med fyra årstider och visst är det härligt att naturen skiftar och man kan njuter av alla årstiderna utan att behöva ut och resa. Därför blir jag så förundrad över varför säsong inte är norm. Tomater och andra grönsaker kan man få tag på året runt och i blomsterhandel finns alla sorters blommor till hands. Vi alla behöver bli mer medvetna om att vissa grönsaker under vintern inte är odlade i Sverige utan bidrar till en negativ klimatpåverkan. Detta gäller även många av blomsterhandlarnas blommor. Är det verkligen nödvändigt att vi ska ha tillgång till allt hela året runt? Kanske vi börjar uppskatta till exempel tomaterna och nejlikorna mer om vi bara hade tillgång till dem en period om året?
Jag anser att vi borde ta ansvar och ställa mer krav på butikerna. En början är att fråga personalen i blomsterbutikerna vilka blommor som är i säsong nu och vilka som är odlade i Sverige. 

(null)
Lupin och hundkex-bukett

För några dagar sen tog jag och sonen en blomplockarpromenad i den varma kvällen. Jag var på jakt efter hundkex och lupiner. Långa och yviga var mitt mål denna gången, detta för att passa i min jättestora vas. Jag hittade jättefina lupiner och bra med hundkex. Dock hade det inte gjort något om jag hittat fler hundkex för en fylligare bukett. 

(null)
Barnplockad bukett med vilda blommor

Sonen valde smörblommor, kirskålsblommor och lupiner, två av varje, varken mer eller mindre. 

Blomplockarpromenad, blomsterupproret, bukett, hundkex, lupin, säsongens blommor, vilda blommornas dag,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej