Så vid "Kristi himmelsfärd"

Hoppas ni haft en underbar nationaldag! Själv har jag och mannen jobbat i trädgården. Vi har faktiskt inte sått utan jobbat med förvaring, men när ska man våga så på friland utan att riskera att det blir för kallt på natten är en fråga många med mig ställer sig. Jag har sått för tidigt och nästan inget har grott och jag har sått sent så att det inte växt till sig riktigt innan det ska skördas. I år sa min mamma till mig att hon lärt sig att sår man runt "Kristi himmelsfärd" brukar det vara helt säker från kalla nätter och jorden är tillräckligt varm (jorden reder sig). Varför har jag inte hör detta innan av min mamma, jag som odlat i så många år, eller är det bara jag som inte lyssnat...

Så ekologiska morotsfrön

På kvällen dagen efter Kristi himmelsfärd, som i år inträffade sent, tog jag och sonen fröerna och sättlöken med oss ut och började vår odlingssäsong ute. 

Planen över mina odlingslådor

Jag och sonen samodlar morötter och lök i år. En hel odlingslåda med dessa grödor som vi använder mest. Jag ritade upp ett rutmönster och sådde morötter åt ett håll och satte löken åt det andra hållet. För att morotsfröna ska få optimal start vattnade jag raderna innan jag la ner fröna. Förr om åren har jag haft otur med att alla fröna åker med vattnet från första vattningen så i år plattade jag även till jorden när jag täckt över fröna. Hoppas nu de håller sig i raderna. 

Sätta ekologisk lök

Löken var det bara sonen som satte. Vi hade ett bra samarbete med att jag gjorde hålen och han stoppade i sättlöken. Många blev satta så jag hopas på bra skörd i slutet av säsongen. Förra året var vi självförsörjande på lök fram till november vill jag minnas. 
Vi sådde även två sorters sallad, rädisor och rödbetor. 

Vattna med regnvatten

När allt var satt och sått var det dags att vattna. Vi använde oss av sonens födelsedagspresent, en vattenkanna i metall. Allt blir lite roligare om man har egna bra grejer och för mig var det otroligt roligt att få göra detta tillsammans med min son. 

Odla tillsammans

Vattningssäsongen är nu här och se till att ta till vara på regnvattnet när det väl kommer.  För blir det en kika varm sommar som förra året behövs allt vatten man kan få tag på. 





när ska man så, samodla, så på friland, vattna med regnvatten,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej