(null)
Omskolning i solen

I mitt huvud är det nu bara odling, odling, odling, för på torsdag är dagen D. Ja, eller runt omkring "Kristi himmelsfärd" är en bra riktpunkt för att så på friland. Här där jag bor har det varit kallt och blåsigt en tid, men denna veckan ska värmen komma åter för att värma upp jorden så att fröna kommer trivas och gro. 
Mina tomat-, paprika-, chili-, basilika- och squashplantor har blivit omskolade i omgångar och fått näring en gång i veckan i lite mer än 6 veckor och de har växt till sig bra. 

(null)
Rotsystem

Kolla bara in denna tomatplantans rotsystem som blivit så stort på bara en vecka. Odlarhjärtat blir så glad. 

(null)
Blommande tomatplanta

Squashen har jag haft på avvänjning ute på balkongen på dagarna i över en vecka nu så de kommer att planteras i odlingslådan när tillfälle ges. Tomatplantorna ska få börja sin avvänjning för att kunna planteras ut tidigast i helgen. 
Jag brukar ha som tumregel att plantorna ska fått minst en veckas avvänjning innan de planteras ut. Att sätta ut dem tidigare kan bli en för stor chock för dem så att de dör eller stannar i tillväxten. 

(null)
Planteringsbord

När jag ändå har haft fram planeringsbordet och alla grejer har jag planterat om några krukväxter och även försått persilja och koriander för att få så lång skördesäsong som möjligt. 
I år har jag och mannen gemensamt bestämt att mer färska örter ska frysas in för att kunna använda egna närproducerade örter hela året runt. 
Höjden av lycka!

Omskolning och avvänjning, avvänjning, jorden reder sig, min trädgård, omskolning,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej