(null)

Vädret har visat sig på sin bästa sida idag och det spirar verkligen i trädgården. Plommonträdet är i full blom, de andra fruktträden har stora blomknoppar och perennerna i rabatten har kommit upp en bra bit. 
De två gamla fönstrena min man gav mig i födelsedagspresent är nu på plats och det har blivit sådd i den nya drivbänken. 

(null)

För att fröna ska få den bästa förutsättningen gäller det bland annat att rensa rensa rensa och det fick jag hjälp med av sonen. Alla tre lådorna är rensade för andra gången denna odlingssäsongen. 

(null)

Den egentligen viktigaste för att få bra skörd är bra jord. Därför har jag i början av våren klippt vissna växter, stjälkar och gräsklipp som jag blandat ner. Nu idag tillsatte jag hästgödsel och 40 L köpt ekologisk jord. 

(null)

Jordytan blev krattad plan och fåror blev dragna mellan mina markörpinnar.  Sallad, rädisor och mangold i var sina rader i halva drivbänken. Om någon/några veckor sår jag en ny rad för att förlänga skörden och inte få allt samtidigt. 

(null)

Täck med jord och sen vattna...

(null)

...och på med fönstren. På gavlarna häftade jag fast odlingsväv för att få det mer vindskyddat och ett gynnsamt klimat för fröna att gro. 

(null)

Nu är jag igång! 
Tror aldrig jag satt igång med sådden så här tidigt, en otroligt härlig känsla. Längtar så efter att kunna äta egenodlad sallad. Jag och familjen har inte haft sallad hemma sen i höstas, eftersom vi försöker äta efter säsong, så en härlig vanlig grönsallad står högt upp på vår önskelista just nu. 

Nu hoppas jag på gynnsamt väder för att snart kunna skörda de första rädisorna och salladsbladen. 




Sådd i nya drivbänken, drivbänk, min trädgård, odlingssäsongen 2020,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej