Var ända gång jag har varit ute i skogen den senaste tiden har jag blivit lika förvånad över hur mycket svamp det växer och att svampar kan se så olika ut. Jag ser stora, små, tjocka, späda, många och ensamma. Det är ett fantastiskt svampår i år som ni säkert radan har lagt märke till. Det är svampar i gräsmattan, i dikena och framför allt i skogen.

Då jag tycker om att ta tillvara på vad skogen har att ge, som till exempel blåbär och lingon, kan jag inte hålla mig ifrån skogens alla kantareller. 

 
Hela familjen tog därför på sig gummistövlarna i söndags och åkte till svampskogen. Det tar ett tag innan man har ställt in ögonen, men när man väl har hittat första stimmet med kantareller är det lättare att hitta fler.
 
 
 Det var dåligt med vanliga gula kantareller men desto fler trattkantareller. Det var hela stimm med trattisar och korgen fylldes snabbt. 
 
 
Många är rädda för att plocka fel svamp men det borde de inte vara för egentligen är de väldigt lätta att känna igen. Brun vågig hatt och en illorange fot. De större trattisarana kan man även känna igen på att foten är ihålig. 
 
 
Egentligen fattar jag inte varför jag tycker det är så roligt att plocka svamp, jag är nämligen inte så förtjust i att äta svamp. Jag tycker det är gott med en liten smak av svamp i till exempel grytor och köttfärssås men den får absolut inte ta överhand. Min man däremot älskar svamp så jag brukar säga att jag plockar åt honom för för att leta och plocka svamp är så roligt och lite spännande. 
 
 
Jag kan inte sluta förundras över naturen i skogen. Färgerna, variationen, texturen, ljuset..... skogen har ett skönt lugn i sig som smittar av sig på mig. Jag tappar alltid tidsuppfattning och kan gå och gå hur länge som helst utan att tröttna, så härligt. 
 
Trattkantareller,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Isabell Hedberg

27 Sep 2017 15:50

Fina bilder :D
Kram!

Svar: Det är ju så fint i skogen så man kan ju inte låta bli😃
Sara Johansson

Kommentera

Publiceras ej