Självporträtt vid strandkanten.
 
Jag och resten av familjen är precis hemkomna från bår 8 dagars semesterresa. Det bar iväg till Skåne, havet och Malmö och vi valde att resa med tåg och buss. Jag har sagt det innan men det tåls att upprepas, tåg är fantastiskt färdmedel när man reser med barn. De behöver inte sitta fast och de kan röra sig (ganska) fritt. Sen tycker jag och min man att det är fantastiskt att bara få Skå sig ner i ett säte och ta det lugnt medan man gärdas. Sova (i skift), läsa bok, äta matsäck och leka med sonen. 
 
Stranddag vid havet.
 
Vi började vår vistelse hos min moster och man där vi åt gott, umgicks och badade i havet. 
Att bada i havet är verkligen helt annorlunda än i en sjö. Blåst, ljud och vågor. En av dagarna gick det lite större vågor så jag trodde inte jag skulle gå ut, men när jag väl gjorde det var det ju superkul, vilken känsla, vilken energi. 
 
Bruns frisörer i Malmö
 
Jag tog tillfället i akt när vi kom till hotellet i Malmö att bli fin i håret hos Bruns frisörer som har ett ekologiskt tänk som genomsyrar all hårvård. Då jag är en liten fegis vågar jag jag inte mer än att klippa bort det slitna längst ner på mitt långa hår. Trots att det var en dyr toppning känns det otroligt skönt att stödja en frisör med ett miljötänk. 
 
Det blev en liten gullig flaska balsam.
 
Jag gick därifrån med riktigt fint hår och med en liten flaska med balsam av deras egna märke. Då jag är väldigt nöjd med deras schampo nr 3 och behöver lite balsam till mina toppat fick det bli även balsam nr 3 som även det är parfymfritt. 
 
Festivalprogrammet
 
Malmöfestivalen vilket evenemang! Malmö stad snålar verkligen. Med ett miljötänk bjuder de på konst, musik, mat, tivoli, ungdom och barnaktiviteter. Vi återkommer till denna festival varje år och kan verkligen rekommendera det till alla, ensamstående, par, barnfamiljer, äldre och unga. Det finns verkligen något för alla. Festivalen i år håller på från den 10 till 17 augusti och i år var vi där i 4 första dagarna. 
 
Kräftskiva på Stortorget.
 
Hela festivalen börjar alltid med kräftskiva framför stora scenen på Stortorget. Massvis med folk och riktigt härlig glad stämning. 
Hela kräftskivan underhålls av Grus i dojan
 
 
Sonen hittar ro med hörselkåpor och bok.
 
På torget är det uppdukat långbord att stå vid. Det gäller att vara där i tid så att man kan paxa ett bra bord som man kan dekorera och piffa. Vi har som tradition att göra detta tillsammans med min moster och man. Moster som bor i Skåne fixade mat, dryck, pynt och haklappat. Då detta är ett evenemang som lätt kan bli 2-3 timmar tog vi med vagnen och underhållning till sonen. Så när han ville ta det lite lugnt för sig själv satte han sej i vagnen under bordet och läste böcker. Ett lätt sätt att hålla vår son på gott humör. 
 
 
Äldre fasadreklam vid Stortorget, Malmö
 
Jag bara älskar denna vy, en kvällsljusbelyst äldre fasadreklam vid Stortorget. En bild som jag tar varje gång vi är där. Visst är den underbar!?
 
Hinderbana på Barnlandet.
 
Sonens favorit var hinderbana, han var helt lyrisk för han kom ihåg hur roligt han tyckte den var förra året. Jag tror vi var där alla dagarna. 
 
(null)
Hathi elefanten gjord av tyg och bambu.
 
På Barnlandet fick vi vara med när Hathi elefanten av tyg och bambu byggdes ihop och sen gick omkring med hjälp av tre män som bar upp den ackompanjerad av hinduisk musik. Det rre männen sjöng i stämmor och spelade trumpet. Så häftigt att se. 
Flera sådana här småevenemang fanns att uppleva. Jag såg även dans, happening och akrobatik. 
 
 
Gots-märkta kalsonger och Tencel-trosor.
 
Eftersom vi var i storstaden med en del affärer jag inte har i min närhet blev det så klar lite shopping. Även att jag inte är någon stor shoppare hade jag en lista med lite saker jag verkligen behövde. 
Gots-märkta kalsonger till sonen som är blöjfri och bland det bästa av allt hittade jag trosor till mig av märket Tencel. Vill du veta varför jag är så lyrisk för dessa trosor kan du läsa mitt inlägg om detta här
 
Scondhandshopping
 
Självklart tog vi en sväng i favorit secondhandbutiken Emmaus Björkå. Denna gången blev det ett par jeans och linne till mig. 
 
Storstadsshopping
 
Vår sista dag i den stora staden var en regnig men varm dag som vi spenderade genom att gå omkring på stan och titta i affärer innan tåget skulle gå. Det blev lite fler inköp... pysselsaker jag suktat efter länge...länge. Nya plattor till pysselmangeln och runda dise. Sen blev det spontan shopping i en helt underbar affär, Söstrene Grene där jag ville ha allt, tur att vi åkte tåg och inte bil där man kan få plats med det mesta. Det blev 3D-kuddar, blomstämplar och en marmeladspatel i trä. De två underbart söta anteckningsböckerna fick jag av min moster när vi hälsade på henne innan vi tog in på hotell i Malmö. 
 
Vilken underbar semesterresa, längtar redan till nästa år. Då hoppas vi att fler nära och kära kommer med och ansluter sig med oss. 
 
 
 
Sist vill jag säga att detta inlägget inte är sponsrat. Jag tipsar bara om sådant jag själv tycker är bra och sådant jag vill att fler ska få upp ögonen för. 
 
 
 
 
malmöfestivalen, malöfestivalen 2018, semesterresa med tåg, semestra i Malmö,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej