Älskade sju sorters kakor

Att hitta sju riktigt goda kakor utan vitt socker kan väl inte vara så svårt tänkte jag i mitt förra inlägg, men det är svårare än man tror. Min förhoppning var att hitta fyra till kakor under mina tre sista semesterveckor, men så blev inte fallet. Ska man testa olika recept tar det sin lilla tid. Särskilt då jag max bakat en gång i veckan (och ibland inte ens det). 

 
Kladdkaka utan vitt socker

Något som jag verkligen vill hitta ett riktigt bra recept på är en riktigt god kladdkaka, men det är svårare än vad man kan tror att hitta. Nu har jag testat några stycken och detta recept är det bästa hitintills (men letandet fortsätter).

Du behöver:
2 dl mandelmjöl
4 msk kakao
2 nypor salt
125g torkade aprikoser
2 bananer
1 msk honung
3 ägg
2 msk kokosolja

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Mixa aprikoser, banan och honung till en slät smet. Tillsätt äggen. Blanda sen i de torra ingredienserna. Smält kokosoljan och rör försiktigt ner den. 
Smörj en ca 24 cm stor form med kokosolja och bröa med kokosflingor. Häll i smeten. 
Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt kakan svalna och servera den kylskåpskall. 

Äppelkaka utan vitt socker

Smulpajsrecept däremot finns det många goda. Vår favorit är än så länge den här  Smulet passar till både äppel och rabarber. 

För tillfället blir det många äppelpajer, men att hitta ett bra alternativ till vaniljsås och marsansås som inte innehåller vitt socker är en djungel. Vi har testat en hel del recept som jag kommer dela med mig av framöver. 

Sökandet på mina sju sorters kakor utan vitt socker fortsätter...





Sju sorters kakor (utan vitt socker), del 2, baka utan vitt socker, kladdkaka utan vitt socker, sju sorters kakor, äppelpaj utan vitt socker,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej