Tomater i lång rad mot södervägg

Nu när det är så soligt och varmt gäller det att ständigt se till sina tomatplantor. De kräver mycket vatten och sen får man ju inte glömma bort att tjuva dem för att energin ska gå till att producera tomater. 
Men vad menas igentligen med att tjuva tomaterna? 

Tjuvskott
Tjuvskott

Det man ska göra är att ta bort alla tjuvskott så att plantan inte lägger massa energi på skott som det egentligen inte blir något med. Utan det man vill är ju att all energi ska gå till att blomma och sen tomaterna. 

Tomatblomma

Jag har aldrig tidigare haft tomatplantor som behövts tjuvas, så i år var jag lite nervös över att jag kanske skulle ta bort blommorna också. Men som tur är har min pappa lärt mig att blommorna inte kommer i klykan från bladstjälken utan mitt på stjälken. Detta gör att man inte kan ta fel, förutsatt att man bara tar bort tjuvskotten som kommer vid bladstjälken. 
Har man busktomater ska man inte tjuva utan bara låta den växa fritt och glömma inte att vattna. 

Nu väntar jag med spänning till när första tomaten är mogen. Kommer det bli körsbärstomatern Koralik eller bifftomaten Ox eller Money maker eller Dansk export. 








Ta hand om dina tomatplantor, tjuva tomater, tomater,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej