(null)

Nu står det i min app "i säsong" att det är säsong för tomater, och som jag har längtat efter att få äta en...
Ett av mina nyårslöften var att äta ännu mer efter säsong och då tog jag i med hårdhandskarna gällande tomaterna. Då jag älskar tomater och har alltid haft tomater i kylen hela året om tycker jag att jag varit otroligt duktig på att näst intill inte köpt hem några sen november. Jag tror att jag bara köpt hem tomater två gånger under denna tid. 
Det har varit väldigt konstigt att inte kunnat slänga ihop en vanlig grönsallad med tomat och gurka på ca 6 månader, då jag även varit hård med både sallad och gurka. Desto fler goda kålsallade har det blivit. Att bryta ett invant mönster är svår. Det gäller bara att bestämma sig och vara bestämd och konsekvent så lyckas man. Det har i varje fall funkat för mig. För att ändå få i sig grönsaker gäller det att vara lite mer kreativ än att bara släntriant slänga ihop den där grönsakladen. Som sagt har det blivit mycket kål men även en hel del frysta grönsaker och morötter. 

Nu kommer det bli affärshandlade ekologiska tomater från Sverige eller Europa i väntan på att mina egna tomatplantor blommar och börjar bära frukt. 

Grillade körsbärstomater
Vi firade tomatens återkomst med att grilla några till middagen. Supergott!


säsong för tomater, Äntligen säsong för tomater!, äta efter säsong,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej