Kanelbullar med dadelfyllning

I och med att vi sockerbantar blir allt lite krångligare när det ska bakas. Det är inte att bara slänga ihop ett av ens gamla recept längre utan det krävs lite efterforskning och väljande först. 
Men hur bakar man bullar utan vitt socker? På kanelbullensdag förra året länkade jag till flera olika recept som du hittar  här
När jag sent i förrgår kväll behövde baka bullar hade jag inte de olika mjölsorterna till något av dessa recept hemma utan jag gjorde en klassisk vetebrödsdeg från Vår kokbok, men bytte ut det vita sockret till halva mängden honung. Honung är nämligen dubbelt så sött än vitt socker. Till fyllningen valde jag en dadel, smör och kanel-fyllning från detta recept

Dadelfyllning
20 st urkärnade dadlar
50  g rumstempererat smör
3 tsk kanel

Bullarna blev lyckade och goda. Till nästa gång tänker jag minska mängden honungen i degen då fyllningen blir riktigt söt i sig. Barnen godkände bullarna med frågan "kan man få en till?". 
Några av bullarna fick faktiskt pärlsocker på sig. Jag har en gammal förpackning i skafferiet och ska de se ut som riktiga bullar tycker jag de måste ha lite pärlsocker på sig, men barnen får de som är utan. 

Jag trodde att jag skulle var en riktig bullmamma, men det har visat sig felaktigt då jag bara bakat bullar två gånger på över tre år ;-)

Bullbak utan vitt socker, baka bullar, kanelbullar, kanelbullar med dadelfyllning, recept,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej