(null)
Syren

Vilken doft, vilken prakt och vilken färg! Jag är så otroligt glad att det redan fanns syrener i trädgården som vi köpte (annars hade det varit det första jag skulle planterat). Jag njuter varje andetag jag tar när jag känner doften av Syren. Dessa stora vackra klasar av blommor älskar jag, att så många små blommor kan bli så praktfullt. Det är inte bara en liten skit blomma utan det blir mycke blomsterprakt med bara en klase. 

Ta in Syren som snittblomma har jag aldrig lyckats med, så är det någon som har ett knep dela väldigt gärna med er av det. Det skulle vara så härligt att även ha dem doftandes inomhus. 

(null)
Syrenblomma

Då blomman är ätlig kan man även pyntar sallader med den. Vissa säger att Syren har välgörande egenskaper, så söker man lite kan man hitta recept på syrénvatten, -socker, -sylt, -marmelad, -glass, mm. Känns som bara fantasin sätter gränser. 

Blå syren

I år känner jag mig lite mer våghalsig så jag ska testa att göra syrenvatten. En karaff med vatten med en liten blomklase är nu ställd i kylen och första provsmakningen blir imorgon, spännande. Kommer jag tycka om det eller kommer jag tycka det smakar parfym...

Syrenvatten





Ljuva Syrener, Syren, Syrenvatten,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej