Äkta fläderbär

Det saftas, syltas och mosas rejält hemma hos mig just nu, äpplen, plommon, vinbär och fläderbär. Jag vill ta till vara på allt, men hinner inte riktigt med så mycket av bären ligger i frysen för att ta till vara senare. 

(null)
Fläderbär

Nu för tiden börjar jag nästan alltid med att slänga iväg en sökning på nätet efter recept utan vitt socker. Hittar jag något spännande väljer jag det annars tar jag nästan alltid det vanliga som finns nedskrivet i min alldeles egna receptbok. När jag letade recept till fläderbärssaft var det en som skrev att man absolut skulle ha äpple i för att minska smaken av fläderbären. Desto mer som döljde smaken desto bättre sa personen. Då jag inte vet hur fläderbärssaft smakar och med dessa ärliga tankar i huvudet valde jag ett recept med just äppeln i. Receptet jag till slut valde kan du hitta här

(null)

Jag halverade receptet då jag bara fick ihop 1 kg fläderbär. 

1 kg fläderbärsklasar
250 g äpplen
2,5 dl vatten
5-6 dl socker per liter avrunnen saft 


(null)

Börja med att frysa in bären minst ett dygn för att få bären extra söta. Skölj sedan bär och äpplen. Skär äpplena i bitar och ta bort de grövre stjälkarna från fläderbären. Lägg det i en gryta tillsammans med vattnet. Låt det koka upp sänk värmen och låt det sjuda i 30 min under lock. Sila saften och bären och låt stå och självrinna i 30 min. Häll tillbaka saften i en gryta och till sätt 5-6 dl socker per liter saft. Låt koka under omrörning i 5 min. Skumma noga. Häll upp på i flaskor. Se till att de är väl rengjorda. Jag sterelicerar alltid med kokhett vatten. Förvara saften kallt. 


(null)

Det blev ett recept med vitt socker och då valde jag så klart ekologiskt. Min saft blev lite tjockare och upplevs lite härligt krämig när man dricker den. 

(null)

Till sist vill jag säga att jag inte är sponsrat utan detta recept har jag själv valt. 




fläderbär, fläderbärssaft, recept, saft, safta,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej