(null)

Örterna i trädgården står gröna och fina nu. Att använda färska egenodlade kryddor känns helt underbart och lyxigt. För några dagar sedan gjorde jag en kall riktigt lrtig sås till våra matsvinnsräddade (vår mataffär är riktigt duktiga på att sänka priset på kort datum-livsmedel) pannerade schnitzlar. 
Jag ska ärligt erkänna att jag är riktigt usel på att använda kryddorna från landet när de är just färska, men ser alltid till att frysa in rejält som vi kan använda när det inte är säsong. 

(null)

Till denna kalla örtsås har jag tagit inspiration från många olika recept jag hittat på nätet och enligt mig blev den riktigt god. Min man tyckte den smakade lite väl mycket basilika. 
Det bästa är att man kan själv välja vilka kryddor som ska få vara dominerande när man gör själv. Smaka av och testa dig fram, men ungefär så här gjorde jag min. 

Kall örtsås
2-3 msk hackad basilika
2 tsk hackad dill
1/2 dl hackad gräslök
1/2 dl hackad persilja
1 pressad vitlöksklyfta
1 krm svartpeppar
2 krm salt
1 tsk honung
Jos från 1/2 citron (kanske lite mindre)
2 dl cream fraiche

Blanda allt och glöm inte att smaka av så att det blir bra balans för just dig. Låt såsen gärna stå en stund för att smaka till sig innan servering. 

Glöm inte bort att använda även kryddornas stjälk, den är minst lika god dom bladen. 

färska örter, kall örtsås, min kalla örtsås, recept, örtsås,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej