(null)
Odling i odlingslådor

Nu i slutet av juli är det många som skördar och äter från sina odlingar och vi lika så. När jag igår morse halv åtta vaknade låg jag inte kvar i sängen och drog mig utan hick upp och ut. Morgonljuset är alltid så härligt och det är alldeles tyst. Jag vattnar helst på morgonen då det finns gott om mördarsniglar i min del av Sverige och när man vattnar på kvällen blir odlingslådorna ett fuktigt och härligt tillhåll för sniglarna, men om jag vattnar tidigt på morgonen får odlingarna del av vattnet innan värmen dunstar bort det våta. 

(null)
Andra sådden av rädisor

Salladen prunkar och vi liksom gröna larver och tvestjärtar mumsar av den fina plocksalladen i vår odlingslåda.
Rädisorna är uppätna och sådda på nytt. Vitlöken börjar gå i blom och vissa rödbetor är klara att tas upp och njuta av. Ikväll kommer det bli ugnsstekta grönsaker, potatis, morötter och rödbetor till grillen. 

(null)
Ekologiskt odlade rödbetor, rädisor, mangold, vitlök och sallad

I denna låda valde jag för ungefär en vecka sedan att så mangold där jag försökt odla salladshuvuden. Då salladen inte ville gro (troligtvis på grund av jättegamla frön) sådde jag mangold som vi kan njuta av till sensommaren. 

(null)

Då den nya lådan blev sådd och planterad väldigt sent har kålen, sellerin, squashen och sockerärtorna inte kommit så långt, men jag ser att de växer för varje gång jag tittar till dem. Så om ett tag kommer nog även denna lådans innehåll prunka. 

Ekologiska morötter och gul lök.

Löken växer som bara den och trivs bra tillsammans med morötterna. Då jag i början av sommaren hade någon som åt upp morotsblasten har kag haft odlingsväv över denna låda och det har varit et bra beslut då den gett värme under kalla dagar och skyddat från stark sol soliga dagar. 

Vilken härlig känsla det är att se att det man sått växer och att vi kan ta del av det. Salladen äts med glädje då vi inte ätit det under hela vintern och våren på grund av att vi äter så mycket vi kan efter säsong. Jag kan verkligen varmt rekommendera att äta efter säsong då i varje fall jag uppskattar varje grönsak mer när de väl har säsong. 

I odlingslådorna, ekologiskt odlat, gul lök, morötter, samodla, skörda,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej