(null)
Bihotell

Är du med och hjälper våra livsnödvändigs pollinerare att överleva? 
 
Idag (22/5) är det den biologiska mångfaldens dag och visste ni att 
vildbina är på väg att försvinna från vårt ekosystem. De är en viktig del i vår matproduktion och har en viktig uppgift i vår natur. Naturskyddsföreningen säger att en tredjedel av Sveriges vildbiarter riskerar att försvinna och därför startade de förra året "Bivänlig" där de tillsammans med forskare ville få in information om aktiviteten i vildbihotellen som man kunde registrera på naturskyddsföreningens hemsida. Jag registrerade mitt lilla bambuhotell, men tyvärr har jag inte fått någon som flyttat in där än. (Det sägs att det kan ta flera år.)
I år har naturskyddsföreningen bytt titel på aktionen till Operation rädda bina

Jag vill så klart ha fler hotell och När jag letade runt på bilder på insektshotell på internet fick jag idén till ett perfekt projekt för mig och dagbarnen (med lite hjälp av min man). Genom att barnen får göra egna bihotell kan vi lära oss mer om naturens gång och hur vi kan ta hand om vår planet. 

(null)
Borra minst 5 cm djupa hål

Jag valde att använa spillmaterial och sågade bitarna 12 cm höga var av taket är 4 cm högt. Träbiten är  7,5 cm bred och 9,5 cm djup.
Borrhålen ska vara mellan 3-13 mm för att passa olika insekter. Jag valde tre olika storlekar, 3,46 mm, 6 mm och 10 mm då dessa borr fanns i borrsamlingen och de var bra till ändamålet. För att insekterna ska trivas ska hålen bara minst 5 cm djupa. 
Barnen fick var sitt hotell att ta med hem och min sons hotell får bli vårat gemensamma att kolla till lite då och då.  De fick peka var de olika hålen skulle borras och jag markerade med olika stora prickat, fem hål av varje. 

(null)
Använd borr mellan 3 till 13 mm

Sen var det dags att borra med pelarborren. Min man höll i träbiten och jag och barnet höll i spaken och sänkte ner borret. Så spännande de tyckte det var. 

(null)
Insektshotell

Min man gjorde sen en upphägning genom att borra ett större hål nästan igenom i nocken på framsidan och ett mindre hål från baksidan. Sen är det bara att stoppa i en skruv och skruva i den på rätt plats med skruvmejsel från framsidan. 

(null)

Placera insektshotellet mot öst så att det får ta del av morgonsolen, men inte sitter i direkt solsken hela dagen. Sätt det cirka 1-1,5 meter från marken gärna vindskyddat och skyddat mot regn. Hotellet ska helst placeras i närheten av blommande växter eller träd. Gärna nära vatten, som till exempel ett fågelbad. Skapa en miljö så att insekterna trivs i trädgården.

(null)
Operation rädda bina

Nu ska vi ha koll på ifall vi får gäster i vårt insektshotell. 

Gör du ett eget, registrera det gärna här och få en present. Vill du ha hjälp med att göra ett, hör av dig så kan vi ordna något. 

Se nu till att ta hand om våra livsnödvändiga insekter!














bilhotell, biologiska mångfaldens dag, insektshotell, operation rädda bina, vildbin,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej