(null)
Små jordgubbsplantor

Att ta till vara på det som redan finns är en filosofi jag lever efter både inomhus och utomhus. Ni har tidigare kunnat läsa om att jag tar till vara på självsådda Penséer och låter dem övervintra i rabatten. Även självsådd Malva, Akleja, Digitalis och Vallmo har jag tagit frön ifrån för att så mer kontrollerat med eller ge bort. 
Dröm om min förvåning när jag i början av sommaren hittade jordgubbar i min häck. 

(null)
Självsådda jordgubbsplantor

Jag har tidigare år sätt att det varit stora smultronblad, trodde jag, men aldrig sätt några bär. När det visade sig att det var jordgubbar med supergoda bär blev jag så glad för nu skulle det bli egenodlade jordgubbar nästa år. Från början tänkte jag gräva upp plantan men nu när den förökat sig själv med många fina revor tog jag upp dessa istället. 

(null)
Jordgubbsplantor från självsådda revor.

Varför jag inte grävde upp plantan var för att jag inte hittade något ställe att sätta den, men nu när odlingslådorna börjar bli tomma blev det en superbra tillsvidare placering till massvis med små jordgubbsplantor.  

(null)
Nysatta jordgubbsplantor

Tänk att om man bara öppnar ögonen kan ta till vara på fantastiska saker. 
Nästa år blir det förhoppningsvis jordgubbar!


jordgubbar, jordgubbsplantor, upphittat i häcken,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej