Det här med födelsedagar var något helt fantastiskt när man var lite.  Man gick och längtade och kvällen innan hade i varje fall jag lite svårt att somna. När jag blev lite äldre räknade jag ut att om man gick och la sig tidigt dagen innan kom födelsedagen fortare, smart. 

Födelsedagskalender

Min son har nu firat sin femte födelsedag och han har varit helt i gasen. "Hur många dagar är det kvar?" Var en fråga som ofta frågades så därför gjorde jag en nedräkningskalender där sonen fick klippa bort en siffra varje dag ända fram till födelsedagen. Detta var både roligt och skönt för oss föräldrar för nu kunde han ha koll på hur många dagar det var kvar själv. 
Denna kalender är buslätt att gör, tejpa ihop två A4 papper i valfri färg. Sen klipper man till kalendern enligt egen smak och tycke. Jag gjorde min konformad så att desto närmre födelsedagen vi kom desto större bitar att klippa bort. Varje bit avfränsade jag med ett rött streck då sonens favoritfärg är just röd, sen skrev jag siffrorna i olika färger och avslutade med att högst upp skriva födelsedagens datum och månad. För att göra det lite festligt ritade jag även två ballonger. 
Denna kalender övar även barnets finmotorik och hur man hanterar en sax. 

Paket med aktivitet på

Födelsedagen firades med lite väl många paket enligt mitt tycke, men allt var i alla fall secondhand förutom ett nytt stort GOTS-märkt täcke med linfyllning. Ska man snart få en stor säng behövs ju ett stort täcke och ja vi kunde köpt secondhand, men de flesta har polyesterfyllning som vi inte vill ha eller så finns ingen lapp med material kvar och då vill jag inte köpa. Vi tänker oss att detta täcke kanske han kommer ha resten av sitt liv och då ska det vara ett riktigt bra giftfritt täcke. 

Man kan lägga ner mycket tid på att slå in paketen, men det slutar alltid lika dant, pappret bara rivs av i en hast. I år gjorde jag vanliga paket med återanvänt papper, presentpapper och tapet, som jag satte glänsande och glittrigt återanvänt snöre på eftersom han tycker det är så fint. Något som är roligt att lägga till på inslagningen är en ballong. En ballong kan faktiskt göra hela barnets dag. Först börjar man med att blåsa upp den och släppa iväg den pruttandes, många många gånger. Sen blåser man upp den och kastar, slår och sparkar runt den. När detta inte är roligt längre är det bara att hitta på ett sätt att smälla den. Kan det bli mycket roligare?

(null)

Det där med födelsedagstraditioner är ganska viktigt och riktigt mysigt tycker jag. Hemma hos oss är det alltid väckning med sång och paket, hela dagen och på kalaset får man ha den fina "Grattis-tabletten" och självklart ska den svenska flaggan vajar på bordet.  På något sätt gör dessa tre sakerna att man känner sig riktigt firad. 



Fyra-åringen har blivit fem-åring, barnpaket, födelsedag, födelsedagskalender, nedräkning till födelsedag, paket med aktivitet,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej