(null)
Luktärter från egna frön

Hjälp jag har fått löss på mina luktärter!

Jag som var så nöjd att jag inte fått löss på dem i år, men nu har de kommit och det med besked helt plötsligt. 

Såpvatten för att få bort bladlöss

Så här sent på säsongen kan man ju bara ge upp och klippa ner dem eller låta lössen ta över, men jag tror på en fortsatt lång period med bra väder för luktärterna att fortsätta frodas och blomma. 
Det giftfria sättet är att spraya såpvatten på växten och när det är giftfritt behöver man göra det flera gånger för att få bort lössen. 

Såpvattenrecept
1 del såpa (jag använder linoljesåpa)
5 delar vatten

Blanda ihop med sked då det mest blir bubbligt ifall man skakar och häll  landningen i sprayflaska. 

(null)
Spraya såpvatten på ohyra.

Sen är det bara att vara ihärdig och upprepa proceduren tills de är borta. En dag eller två med ihärdigt regn gör också susen om man har sprayat med såpvatten dagen innan. 

Tyvärr har jag märkt att såpvattnet bleker blommorna så de blir prickiga, men när det gäller luktärter kommer det strax nya fina att plocka. 





Löss på luktärterna - giftfri bekämpning med såpa, bladlöss, giftfritt, minträdgård, såpvatten,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej