(null)
 
Ops, vår gjutjärnsgryta gick sönder!
Nu tänker ni säker att den här är ett skämt, men det är sant. 
I vintras diska min man vår gjutjärnsgrytan och satte den på spisplattan för att hettas upp och torka. På någon outgrundligt sätt fastnar han med fingret i grytans öra och drog ner den då upphettade grytan rakt ner i vårt klinkersgolv, pang! Grytan gick i två delar och inte ett enda märke i klinkersen. Vi har alltid trott att gjutjärnsgrytor är okrossbara, men detta har vi lärt oss inte är sant den hårda vägen. 
Vi har en gjutjärnsgryta till, men den är inte så stor, den är oval och det fastnar lätt i botten tycker min man. Därför började vi leta en begagnad på alla loppisar i närheten, utan resultat. Alla vi pratat med säger att det är så lätt att hitta på loppis men inte i våra trakter vill jag lova. 
 
Då irritationen på vår ovala gryta bara växte sig större och större från min mans sida bestämde vi oss för att köpa en nytillverkad. 
Den miljömedvetna jag ställde då lite krav: glaslock (bara för att det är så praktiskt att se genom locket), att grytan bara är inbränd med helst ekologisk olja, ej emaljerad så att man bara får använda träredskap eller plast och sista kravet, den ska vara svensktillverkad. Jag vill inte bidra till tung transport från till exempel Kina där många tillverkas som man kan köpa från Ikea, Jula, med flera. De svensktillverkade gjutjärnsgrytorna jag letade fram är Ronneby bruk, Skeppshult, Gense och Orrefors jernverk. 
 
Gjutjärnsgryta från Skepshult, 5,5 L
 
Det var mycket velande för vi ville ha en stor gryta med höga kanter och då helst med glaslock. Vi bestämde oss för en 5,5 liters gjutjärnsgryta med glaslock där knoppen var gjord av gjutjärn från Skepshult. 
När vi väl fick hem den var stekytan väldigt skrovlig och efter lite sökande får vi fram att de tagit bort slipningen i tillverkningen. Troligtvis på grund av prismässigt skäl då grytorna annars skulle bli ännu dyrare så de inte skulle få dem sålda. 
 
Min man som är riktigt duktig på att leta information satte igång och leta reda på om man själv skulle kunna slipa insidans botten. Att vänta flera år av att det fastnar i botten tills det slitit till sig var verkligen inget alternativ. Just detta råd, att vänta tills den slitit till sig, är rådet de flesta ger, men frågan var ju om man kan skynda på slitaget genom att slipa den. På ett enda ställe fann min man att någon trodde att man nog kunna göra det. 
 
Egenslipad botten på ny gjutjärnsgryta
 
Jag hade nog aldrig vågat testa att på egen hand slipa bort skrovligheten, men min man han vågade. Han använde sig av en vanlig excenterslip med vanligt sandpapper (kanske 100), som blev utslitet fort så det gick åt några stycken. Det blev SÅ bra. Det går säkert ännu bättre att använda smärgelduk (sandpapper till metall). Eftersom den inbrända oljan blev bort slipad fick vi bränna in den igen. Nu är botten på vår splitter nya gjutjärnsgryta precis lika slät (om inte slätare) som en gammal trotjänare. 
 
 
Jag vill till slut tipsa om bästa sidan på nätet om allt om gjutjärnsptodukter (förutom om man själv kan slipa gjutjärn) hittar ni på bloggen Morotsliv
 
 
 
Slipa nya gjutjärnsgrytor, det fastnar i stekpannan, polera gjutjärnsgryta, skrovlig gjutjärnsgryta,

Liknande inlägg

2 kommentarer

Angelica Wåhlin

11 May 2018 21:05

Vilken fin ni fick tag på! Trodde också att gjutjärnsgrytor var okrossbara, men nu lärde jag mig ju nåt nytt, haha ...

Svar: Ja, man lär sig så länge man lever (som det heter) och tur är väl det!
Sara Johansson

Tomas Andersson

08 Dec 2021 07:38

Hejsan. Gjutjärn är fantastiskt. Jag har åkt på denna fetisch på senare år, jag med. :) Skeppshults skrovliga yta gör egentligen ingenting, så länge pannan/grytan är inbränd bra. Jag har två stekpannor på 26 cm, varav jag har slipat ner en av dem. Ingen större skillnad, faktiskt. :) Båda släpper lika lätt.

Svar: Tack för att du delar med dig av din upplevelse och jämföring.
Sara Johansson

Kommentera

Publiceras ej