Egengjort torrschampo

Visste ni det att många hårbottenproblem beror på att man tvättar håret för ofta. Jag har länge gått och trott att jag haft mjäll, men i själva verket var det att jag hade torr och lite känslig hårbotten. Därför tvättar jag alltid håret med milt schampo en gång i veckan och där emellan bara med vatten. Jag gör lite djupare rengöring ca en gång i månaden med ett lite starkare schampo. 
Att förlänga en eller två dagar innan hårtvätt känns alltid lite fräschare och det är hur enkelt som helst att fixa eget torrschampo. Man behöver inte gå till affären och köpa dyra produkter utan det man behöver finns i ditt skafferi. 

Egengjort torrschampo består av en ingrediens om man har ljust hår och två om man har mörkt. Mjöl! 

Jag använder helst rågmjöl då det är bra på att binda fult (fett), men har jag inte det tar jag rågsikt eller bara vanligt vetemjöl. Jag har läst på en internetsida om "no poo" metoden att de rekommenderad att använda havremjöl. Har man mörkt hår tillsätter man även kakao som färgar mjölet brunt. 


Torrschampo av mjöl och babyborste

Jag förvara lite mjöl i en gammal kryddburk på toaletten och har en babyborste nära till hands. Sen är det bara att pudra på och massera in. Babybordten använder jag att ta bort det överblivna mjölet så att man inte ser mjällig ut. 




Giftfri quick-fix för fett hår, egengjort torrschampo, mjöl som torrschampo, torrschampo,

Liknande inlägg

1 kommentarer

Ellen

27 Feb 2018 21:04

jag har hört att potatismjöl ska vara bra 😉

Svar: Ja, det har du rätt i.
Sara Johansson

Kommentera

Publiceras ej