Grötplättar
 
Den där morgongröten gör jag visst alltid för mycket av har jag märkt och det grämer mig. Visserligen är det inte så stor penga för havregryn är ju ett billigt livsmedel, men ni som läst min blogg vet att det inte är pengarna som grämer mig utan att man måste slänga det. Man har ju hört om att förr stekte man överbliven gröt och de som berättar om denna kulinariska rätt säger aldrig mer. Därför är jag så glad att jag fått tips på Grötplättar på bloggen "Lilla mors skafferi". 
Att ta till vara på överbliven mat och i detta fallet havregrynsgröt går helt i "Zero Waits-andan". Inget ska gå till spillo utan allt ska användas. Lever man efter denna filosofin gäller det att tänka till rejält när man handlar så man inte köper onödiga förpackningar. 

 
Ta till vara på frukostgröten
 
Receptet på grötplättorna hittar du Här, men jag la i lite mer kardemumma för mer smak och ett ägg till då jag tyckte grundreceptets plättar föll isär för lätt. Tillsätter man två ägg går det fint med grundreceptet fast två portioner gröt också. 

1 portion gröt
2 ägg
1dl mjölk av något slag
1/2 dl mjöl
1 nypa salt
1 nypa mald kardemumma  
 
Ett riktigt gott mellanmål som barnen älskar!

Har ni andra bra recept på att ta till vara får ni gärna dela med er. 
 
 




Grötplättar, Ta till vara på frukostgröten, Zero waste, ta till vara,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej