Egenbyggd odlingslåda 80 x 240 cm.

Nu är det på god väg med min förändring av mitt trädgårdsland. I födelsedagspresent i april fick jag egentillverkade odlingslådor utefter min ritning av min man. En låda blev färdigsnickrad för några dagar sen och jag visade lite bilder i ett inlägg (det inlägget kan du läsa här). 
Odlingsytan kommer bli större än innan. Förr om åren har jag haft två pallkragar och tre halvpallskragar och det har känts för lite. Nu är det planerat för tre stora lådor med måtten 80 x 240 cm som jag hoppas kommer täcka mitt odlingsbehov. 

Hjälp i trädgårdslandet
Dessa lådor är ett riktigt familjeprojekt. Sonen vill gärna gräva, flytta maskar och slänga jord och man går ju inte vara en STOP-/NEJ-sägare för då avbryter man ju barns kreativitet. Så jag ser jorden utanför lådan som toppdressing för gräsmattan. Jag är bara glad att han vill vara med mig/oss när vi jobbar och fixar. Så mysigt trots allt. 

(null)
Odlingslåda med tegelstensgrund.

Vi har valt att bygga i OrganoWood där insidan är klädd i svartplåt och sen står hela lådan på tegelstenar för att inte ha direktkontakt med gräset och jorden. Tegelstenarna är återbruk av fyll material vi hittade när vi dränerat framsidan av huset. 

Årets sådd är antecknad i min trädgårdsbok.

Än så länge är en låda på plats, fylld med jord och sådd. Frön till Sallad, Rädisor, Morötter och Rödbetor ligger i jorden och jag hoppas verkligen att jag inte är för tidig med direktsådden. Jag har än så länge bara sått en rad var av sallad, rädisor och rödbetor då jag tänkt så i omgångar för att få längre skörd. Så om en vecka kommer jag så en rad till av dessa. Morötterna sådde jag två rader direkt.   

(null)
Första odlingslådan på plats och sådd.


Jag är så nöjd med första lådan, nu ska bara andra lådan komma på plats. De gamla lådorna ska bort och en ny tegelstensmurande ska på plats. 

Nya egentillverkade odlingslådor, göra egna odlingslådor, odlingslådor,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej