Banabflugsfälla
 
De senaste två veckorna har vi helt plötsligt fått bananflugsinvation. Jag förstår att de trivs hos oss då det nu alltid finns äppelrester i diskhon och i kompostpåsen. För att bli av med dem har jag slängt kompostpåsen oftare gjorde fällor med konsentrerad saft och hällt kokhettvatten i diskhoarna, men det har inte gjort någon skillnad. Då satte jag igång att leta bra bananflugsfällor och fastnade för denna med en tratt. Jag blev så glad när den fungerade. Att något så enkelt kan vara så efektivt är ju helt fantastiskt. 
 
Fungerande bananflugsfälla
 
Det du behöver är ett glas/vas/burk som är tillräckligt hög så att en strut kan sticka ner. Lägg i lite äppelskal eller andra fruktrester i botten och täck öppningen med en strut du gjort av papper. Se till att ett litet hål finns i strutens topp. Nu gäller det att få det tätt mellan struten och glaset/vasen/burken. Är det en liten öppning räcker det att trycka i struten så att den sluter tätt, annars kan man försluta kantern med tejp. 
När man sen fångat flugorna är det bara att döda dem genom att hälla varmt eller kokande vatten på dem, men om du häller kokande vatten måste du vara säker på att glaset/vasen/burken tål värmen. (Tips från en som tog sönder ett glas på detta sätt).
 
Jag är så glad att jag hittat denna banabflugsfälla för nu är alla bananfluger nästan helt borta. 
 
 
Bananflugor överallt, bananflugefälla, bananflugor, bananflugsfälla, fälla,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej