När mixerburken gått sönder använd en stor glasburk istället för att köpa ny (i plast).

En av de största miljöbovarna är produktionen av nya varor. Behöver vi verkligen helt nytt hela tiden eller går det att lösa på något annat sätt?

För att minska på överkonsumtionen och resursslöseri har jag listat 5 punkter man kan fundera på innan man köper nytt:

1. Köp inte massa sopor, emballage. 

2. Köp råvaror från närområdet. 

3. Lägg inte din miljöpåverkan utomlands i onödan. 

4. Behöver jag prylen/kan jag klara mig utan den? 

5. Har jag något annat likande i skåpen? Tänk kreativt.

Du behöver en lite mindre vas, ta t.ex. en vinägerflaska som denna.

5 punkter att fundera på innan man köper nytt, leva hållbart, leva klimatsmart, minska slit och släng, minska överkonsumtionen,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej