Omplantering av krukväxter i solen.

I min del av Sverige har påskhelgen varit helt underbart skön. Sol och värme har gett mycket tid utomhus. Det har lekts, njutits i solen och en del trädgårdsarbete har bli it gjord. Värmen har varit sommarlik så vi har till och med kunnat äta ute till sent in på eftermiddagen. Trotts värmen har jag ändå tänkt till, dessa solstrålar så här på våren är extra farliga eftersom vår hud inte är van och sen är det lätt att glömma bort att smörja in sig. Jag har haft detta i tankarna varje dag och gått med långbyxor och linne, men smörjt in överkroppen och ansiktet med solkräm. Solglasögon har varit ett måste och ibland har de bytts ut mot solhatten. Tänk på att kolla upp tester på solkrämer då många i bardaglighandeln innehåller hormonstörande ämnen som kan leda till canser. Jag och min familj använder "eco cosmetics" parfymfria. Den kostar mycket mer men det får det vara värt. Att få vara frisk är ovärdeligt!

(null)
Rensa odlingslåda

Att rensa är en av de stora arbetsuppgifterna så här års i trädgården. Då jag förra veckan rensade ur den ena odlingslådan var det dags för den andra. 

(null)
Grästuvor i odlingslådan

Den var verkligen full av grästuvor och vitlök som självsått sig (på grund av att de inte växte till sig förra året) och övervintrad mangold. Därför gick jag lite varsamt fram och sparade dessa till denna säsongen. Vitlöken tänker jag inte flytta på, för förra året gjorde jag det och då ville de inte fortsätta växa på det nya stället. Mangolden däremot kommer jag nog sätta i en annan låda i år. 

(null)
Köksträdgård i förändring.

Det har varit ett härligt arbete som gav stora resultat. 

(null)
Köksträdgård i väntan på att jorden reder sig.

Det blev en hel del gjort utöver rensandet. Två pallkragar har tagits bort och alla små plattorna som var satta emellan lådorna är bort plockade. Snart kommer tredje lådan på plats och väntan på att jorden reder sig så jag kan så. 

(null)
Jordförbättring med löv och stjälkar från vårstädningen.

Då jag inte vill byta ut jorden varje år i odlingslådorna jordförbättrar jag själv. Den jorden jag har är väldigt sandig och kompakt behöver jag tillföra mer mull. Jag har tagit vissna löv och stjälkar från mina vårstädade land och detta tillsammans med gödsel kommer göra susen för jordkvaliten. 

(null)
Tillsvidarerabatten.

Den ända lite snyggare rabatten (tillsvidarerabatten) har jag nu vågat vårstäda och vad det spirar under allt visset. Jag konstaterade även att två av mina tre penséer som jag på test skulle övervintra har övervintrat i rabatten. En av dem blommar för fullt och väntar på att få komma i någon vårig blomstergrupp. 
Det gäller nu att hålla ogräsen i schack i rabatten och i odlingslådorna. 

(null)
Ge även krukväxterna kärlek i vår.

Jag har inte bara gett kärlek till mina uteväxter utan även mina krukväxter inne. Alla krukväxterna (förutom en jag fått i år) har fått ny jord och blivit av med vissna blad. Även några sticklingar och squash-frön har kommit i jorden. 
Att beskära pelargoner samtidigt som man ger dem ny jord är inte att rekommendera. De kan bli så chockade av allt nytt att de helt enkelt dör. Mina pelargoner var beskurna för minst två veckor sedan så jag hoppas nu de kommer frodas. 

Efter en sån här härlig långhelg med sol och värme längtar jag till sommaren. 

Sol, värme och trädgårdsarbete, ge krukväxterna kärlek, jordförbättring, odlingslådor, plantera om krukväxter, rensa,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej