Tre rader med satt potatis

I början av året fick jag frågan av min bror ifall vår familj ville sätta en rad potatis på åkern hemmahemma på landet. Att sätta egen potatis och vara självförsörjande är en fantastis känsla som jag har svårt att säga nej till.  
Jag sa ja innan jag diskuterat med min man, som tur va tyckte han också att det var en bra idé. 
Så i helgen var allt planerat och hela familjen åkte till landet för att sätta potatis. 

Sättpotatis och mellanrums sticka

Min bror började med att plöja upp tre fåror, sen satte vi sättpotatisen och till sist kupade min bror med traktorn. 
Att odla så här storskaligt har en skräckblandad förtjusning i sig. Tidigare har jag bara odlat potatis i odlingslåda och hämtat i landet eftersom. Nu får vi åka och hämta säcka vis på landet och sen förvara den i vårt hem. Då vår matkällare inte är riktigt bra så måste vi fundera på en bättre förvaring under sommaren. 

Kupa potatis

Vi var effektiva på att sätta tre rader med fem sorters potatis. Pappa satte en, jag och min man  en och min bror en. Tror det tog allt som allt en och en halv timme bara. Resten av dagen bara  njöt vi av livet på landet. 

(null)

Lördagen bjöd oss på uteväder, så det var en härlig vistelse med sommarkänsla. Jag tog mig tid för att plocka sommarens första blombukett med vilda blommor som jag gav till min mor att pryda bordet med på mors dag. Hon fick även ett handgjort kort och en lavendel i terrakottakruka och fat. 

Första sommarbuketten

odla potatis, självförsörjande, sätta potatis, sätta potatis på landet,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej