(null)
Tidsbesparande pepparkakor

Visst smakar egenbakade pepparkakor ändå bäst, men de tar lång tid att baka när man ska stansa ut i olika former och pilla bort överflödet. Jag brukar tröttna efter en halv plåt och då har jag fått laga flera stycken då de gått sönder när jag lyft upp dem. Därför har jag i år testat ett tidsbesparande sätt att baka ut den köpta pepparkaksdegen. Resultatet blev faktiskt rätt bra om jag får säga det själv. Det blev pepparkakssnittar med enkel kristyrdekor på. 

(null)
Pepparkakssnittar

Jag började med att göra en lång rulle ca 2-3 cm tjock som jag sen kavlade ut till önskad tjocklek och storlek. Sen skar jag dem snett (som kolasnittar eller chokladbröd) i lagom stora bitar. Snittarna var enkla att få upp från bakbordet till plåten utan att gå sönder eller tappa formen. 

(null)
Snabba och ursnygga pepparkakor

Med en egengjord spritspåse av en bit överblivet bakplåtspapper spritsade jag flera ränder tvärs över pepparkakorna. För att få minimalt med spill la jag ihop pepparkakorna tätt intill varandra och spritsade fram och tillbaka några gånger utan att få massa spill mellan pepparkakorna. 

Citronsmakande kristyr
1 dl florsocker
ca 1,25 msk citronsaft

Snabba att göra och ursnygga att titta på!


baka egna, pepparkakor, pepparkakssnittar, snabba och ursnygga pepparkakor, snabba pepparkakor, tidsbesparande pepparkakor,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej