Jag hade många planer som jag ville förverkliga under min ledighet julmysa och dricka glögg var en av dem och det har det blivit mycket av. Ett annat var att göra marmelad, sylt och chutney och det har det inte blivit något med. Ett tredje var att krympa lagningshögen och jag satt faktiskt en förmiddag och en eftermiddag och lagade. Trotts det ser högen fortfarande lika stor ut, fast nu ligger det inte utspritt på flera ställen utan bara ett. 

(null)

Några av sonens alla sönderslitna byxor fick lappar och ja, för den som sett mina lagningar innan känner säkert igen Blixten McQueen-lapparna som jag återanvänt från ännu mer sönderslitna och urvuxna byxor. "Man tager vad man haver", dumt att inte använda lappar sonen älskar. 

(null)

Läs om var jag fått tag på dessa lappar i detta inlägg, Älska dina kläder

(null)

Denna gången gjorde jag inga nya lappar utan bara återanvände gamla ej slitna. Dessa hängselbyxor fick fin jeanslapp som jag sydde dit på ett annat sätt än förra gången. 

(null)

Det är ganska, nej väldigt trångt att sy dit knälappar på små barnböcker så att sy fast och kanta lappen samtidigt på en och samma gång är krångligt. Lappen blev fransig då jag inte hade tålamod att sy fast den mer. 

(null)

Denna gången kantade jag lappen först och sydde dit den sen med vanlig raksöm. Lappen blev dock lite vågig i kanten och var därför lite svårare att sy fast, men resultatet blev snyggare tycker jag. Inte alls lika fransigt. 

(null)

Inte alls lika fransigt och snygg mörk kant. Jag är ingen expert eller perfektionist så lite snett är väl också rakt...

(null)

Något som lätt går sönder när man har småbarn och använder gamla handdukar är själva hängaren. Min son tar inte av handduken från kroken utan låter den sitta kvar och drar sen händerna torra genom att dra i handduken (hängaren). Ni förstår nu varför jag hade en del hängare att laga och sy dit nya. 

(null)

Handdukarna har legat ett tag i min lagningshög då jag inte haft något bomullsband till hängaren, men strax innan jul hittade jag på loppis en påse med precis det bomullsbandet jag ville ha, lycka!

(null)

För att laga eller sy dit en ny behöver man inte ha symaskin elle vara duktig på att så. Vik bara in ändarna två gången och sy antingen vilken slags söm som helst på symaskinen eller sy några stygn för hand. Är det en frottéhandduk döljs det mesta i luddet, så skönt. 

Annat som även blev lagat var kalsonger, mina strumpor, underlakan och påslakan. 






Laga det du har, byxor, laga, laga byxknän, lappa och laga, sätta hänge på handduk, ta hand om,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej