Chokladbiskvier utan vitt socker
 
Min mamma bakar alltid speciella julkakor, kakor som bara äta och njuts av runt jul. Det är kakor att verkligen längta efter och chokladbiskvier är en av dessa fantastiskt goda kakorna. 
Av en slump trillade jag över ett sockerfritt recept på chokladbiskvier innan jul och då vi vill minimera vårt intag av raffinerat vitt socker kännde jag direkt att dessa måste bakas och avsmakas. 
Receptet jag använde finner ni hos Ekoista.se. Jag är inte riktig kompis med att baka med äggskum som vänds ner, men jag fick till det rätt bra ändå. Jag gjorde botten ca 5 cm i diameter då beskriver med smörkräm brukar vara väldigt mäktiga och man vill ju orka att smaska på fler kakor när man julfikar. 
 
Chokladbiskvier sötade med dadlar.
 
För några dagar sen tog jag fram de sista pepparkakorna, godisbollarna (nöt och frukt-bollar) och chokladbiskvier till en förmiddagsfika, vilken fest, vi njöt i fulla drag min man, jag och sonen. Mums! 
Nu får vi vänta och längta till nästa jul då jag med stor sannolikhet bakar dessa fantastiskt goda kakorna igen. Vi kan ju inte leva i lyx varje dag utan välja våra tillfällen och den som väntar på något gott...väntar aldrig för länge. Detta recept får bli vår tradition på julkalendern chokladbiskvier. 
 
Ca 10-15 bottnar:
  • 6 färska dadlar (eller blötlagda torkade)
  • 1/2 tsk äkta vaniljpulver
  • 2 msk vatten
  • 1 äggvita
  • 2 dl mandelmjöl

Smörkräm:

  • 8 färska dadlar
  • 150 g rumstempererat smör
  • 1 msk kakao
  • 1/4 tsk äkta vaniljpulver
  • 2 msk kokosmjöl

Choklad:

  • 100 g mörk, sockerfri choklad

Gör såhär:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Kärna ur dadlarna och mixa dem tillsammans med vaniljpulver och vatten så att det blir en jämn och slät massa.
  3. Vispa äggvitan med en elvisp så att den blir till ett hårt skum (ungefär som när man gör maränger).
  4. Blanda försiktigt äggvitan med mandelmjölet och dadelblandningen. Försök att inte röra för mycket så att äggvitan tappar sin fluffighet.
  5. Grädda mitt i ugnen i 12-14 minuter. Ta ut ur ugnen och låt svalna.
  6. Förbered smörkrämen när bottnarna har svalnat. Mixa alla ingredienser i en matberedare eller mixer tills det blir en slät och klumpfri smörkräm.
  7. Bred smörkrämen över bottnarna så att det blir en topp. Ställ svalt tills smörkrämen har stelnat.
  8. Smält chokladen över ett vattenbad. Doppa biskvierna eller häll på chokladen med en sked.
 
 
 
 
 
chokladbiskvier, julkaka, julkakor, sockerfritt, utan vitt socker,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej