(null)
Pappersloppa

Loppor gjorde jag i massvis när jag var liten. Vek, knåpade, målade och skrev olika roliga saker som "du är en gris" under flikarna. 
Men nu kan man ju styra lite som vuxen vad loppan ska innehålla, så jag tänkte, varför kan den inte innehålla fysiska aktiviteter. Sagt och gjort, jag och sonen satte igång att vika och måla. Sen fick han bestämma olika aktiviteter och jag skrev och målade så att vi båda skulle förstå. 

(null)
Vik en aktivitetsloppa

Det blev:
  • Hoppa två höga hopp
  • Gör en piruette
  • Slingra dig som en orm
  • Gå på tå snabbt
  • Hoppa på ett ben
  • Kliv fem stora steg framåt
  • Klappa i händerna
  • Stå som ett flygplan
(null)

Vi utgick ifrån från ett A4 och vek ner det högra översta hörnet. 

(null)

För att få ett kvadratiskt papper klippte vi bort den utskjutande delen av pappret. 

(null)

Vik ut kvadraten och vik pappret på andra hållet...

(null)

...så att ett vikt kryss finns på kvadraten. 

(null)

Vik in alla hörnen in till centrum...

(null)

Vänd upp och ner på pappret och vik in hörnen in till centrum. 

(null)

Nu är vikningen klar...

(null)

...men för att lättare få i fingrarna vik den på hälften åt båda hållen. 

(null)

Veckla ut de fyra ändarna på undersidan och stoppa in fingrarna. 

(null)
Vika en loppa

Nu är det bara att färglägga, dekorera eller numrera flikarna inne i loppan och skriva/rita något under varje flik. 

(null)
Pappersloppa med färger

Vad har du för tips på innehållet i loppan?

Ha det så kul!

Vik en loppa, så kan du hoppa, aktivitetsloppa, loppa, papper, pappersloppa, vik, vik en loppa, vika en loppa,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej