Wohooo! Jag har fyllt år! Födelsedagar är något speciellt och i år hade jag långledig helg på min dag. Att vara ledig gör födelsedagen lite mer speciell än en vanlig jobbdag som kan kännas som vilken dag som helst.

Igår var min mamma och pappa över med tårta och trädgårdskläder. För ett tag sen undrade de vad jag önskade mig och jag tycker det är så svårt med önskningar. Konsumtion är inte min grej utan jag började fundera på vad jag vill göra tillsammans med mina föräldrar. Förr om åren har jag önskat mig en endagsutflykt där allt ingår. Det har varit härliga dagar med mysigt sällskap och härliga utflyktsmål som Gunnebo slott, Forsvik och Lars Lerins konstgalleri Sandgrund, men i år kom jag på att jag ville ha hjälp i trädgården. 

(null)
Före: En förvaringsplats, tipp, av trädgårdsavfall och material. Full av nässlor och kirskål. 

Jag, mamma och pappa satte igång att göra ett till grönsaksland på den platsen i min trädgård vi kallar tippen precis bredvid hallonen där nässlor och kirskål frodas. På denna plats slänger vi allt trädgårdsavfall under odlingssäsongen, förvarar stenar och annat vi inte vet var vi ska förvara, helt enkelt vår fulaste yta i hela trädgården. 
Vi började med att ta bort jordhögar för att få en jämn yta. Jorden la vi på en presenning och rensade bort stenar, impregnerade träbitar och rötter från nässlor och kirskål. Det blev hela fyra och en halv stora påsar med ogräs. Genom att lägga tillfällig jord på något gör att man kan lägga tillbaka allt utan att "smutsa ner" den tillfälliga ytan. 

(null)
Täck marken med kartonger vid nyanläggning av land.

När ytan var rensad täckte vi en yta på 2 x 3 meter med kartonger. Genom att täcka ytan kvävs ogräs som fortfarande finns i jorden under. Sen var det dags att leta "skruffs" som min mamma sa och lägga ovanpå kartongen. "Skruffs" är helt enkelt trädgårdsskräp som pinnar, gammalt gräs, gammal krukjord, mm. Så jag samlade ihop äppelpinnar efter beskärningen och mamma vårstädade rabatten. Trädgården blev vårfin och nya landet blev till. 

(null)
Jag i trädgårdskläder helt uppslukad av arbetet.

För att packa ihop "skruffsen" och krukjord vattnade jag hela ytan. 

(null)
Nytt grönsaksland med bara sånt jag redan hade.

Efter "skruffs" la vi på den rensade jorden som innehöll många maskar. 
Jag är så nöjd med resultatet och lite längre fram kommer jag sätta lök, potatis och kanske också sallad och rädisor. Potatis och jordärtskocka är två bra gröda att börja med i ett nytt land då det är bra mot till exempel rotorgräs, kirskål. 

(null)
Efter: Ett nytt grönsaksland

Nu gäller det att vara ihärdig och rensa, rensa, rensa och se till att inte ogräset runt om tar sig in. 

Tack kära mamma och pappa för mysig dag och fantastiskt jobb, vilken förändring, jag är så nöjd! 




Ett nytt grönsaksland i födelsedagspresent, anlägga nytt land, grönsaksland, trädgårdsland,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej