(null)
Renovera dockhus

För ett bra tag sedan lovade jag min son att vi skulle tapetsera om två rum där tapeterna var trasiga och loss på flera ställen i mitt gamla dockhus, för man vill ju ha ett fint dockhus att leka med. Nu äntligen var det dags att infria löftet och vi satte igång med renovering. 

(null)
Gör ditt egna tapetklistret

Vi började med att tillverka eget tapetklistret av socker, potatismjöl och vatten. 

Tapetklister
4 dl vatten
0,5 dl strösocker 
1,5 msk potatismjöl 

Koka ihop 3 dl vatten med sockret, när sockret smält tag kastrullen från plattan. Skaka ihop 1 dl vatten med potatismjölet och häll det i kastrullen i en fin stråle under omrörning. Låt klistret koka upp under omrörning och låt sen svalna. 
Tycker du att klistret blev för tjockt späd det med vatten. 
Förvaras klistret i en tätförsluten burk i kylskåpet håller det sig riktigt länge. 

(null)
Tapetsera enkelt om i dockhuset med sånt du har hemma.

Medans tapetklistret svalnade valde sonen tapeterna vi skulle använda. Jag har ungefär tio överblivna tapetrullar som jag fått och samlat på mig från olika årtionde som sonen tittade igenom och valde med omsorg. Det blev en röd/orange strukturtapet och en grönmelerad randig tapet, båda två säkert fårn 70-talet. 

Sen började vi mäta, rita ut varje vägg på tapetens baksida och klippa ut tapetbitarna. Glöm inte att testa bitarna så att de sitter bra innan limmet appliceras. Tråkigt ifall de inte blir bra när klistret är på och man kanske får göra. 

(null)

Sonen klabbade på rejält med klister och jag jämnade till och såg till att det blev klister ända ut i kanterna. Sen var det bara att trycka fast varje väggs tapet bit och torka bort öberflödigt klister. 

(null)
Tapetsera om i dockhuset

Oj vilken skillnad det blev och vi använde bara sånt vi redan hade hemma. Vi blev så nöjda. 

(null)
Tapetsera med överblivna tapeter

DIY, Det behövdes nya tapeter i dockskåpet - hur du gör eget tapetklister, dockhus, göreget, renovera, tapetklister, tapetsera,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej