(null)
Små dekorativa trähus att sticka ner i krukan.

Vi blev hembjudna på mat till kompisfamilj i tisdags och jag går aldrig tomhänt. Det är ju klart de som bjuder ska få en liten present för tiden de lagt ner på att fixa maten och sen är det ju så kul att ge och att pyssla. En krukväxt med små dekorativa hus i ville jag ha med mig.  

(null)
Tillverka dekorativa hus på pinne

Sagt och gjort, jag bad min man om hjälp i träverkstan för att pyssla lite tillsammans (och för att han är så duktig och vet direkt hur man ska gå tillväga). 
Jag hade ju idén i mitt huvud så jag började med att leta spillbit att utgå ifrån. 


(null)

Mannen startade upp bandsågen och sågade efter min beskrivning, två avlånga bitar i olika höjd. 

(null)

Sen borrade ett hål i de två bitarnas undersida där nedstickningspinnen skulle sitta. Pinnen måttades med borret så att tjockleken på de båda stämde överens, inte för stort och inte för litet. 

(null)

Efter lite pill med inställning av anhållet på bandsågen fick träbitarna snedsågade sadeltak i den andra änden. 

(null)

För att få till fina ytor slipade vi alla sidorna. 

(null)

Som nedstickningspinne använde jag, eller rättare sagt återanvände jag, en använd grillpinne som jag sågade av i lagom höjd/längd och använde den spetsiga delen av pinnen. Den trubbiga sidan limmades i det borrade hålet under husen och den spetsiga blir perfekt att sticka ner i jorden. 

(null)
Hus på pinne

När limmet har torkat är det bara att stoppa ner dem i blomkrukan. 

(null)
Gör egna som å dekorativa hus till krukväxten.

Nu kan och vågar jag nog gå till träverkstaden och göra hus på pinnar helt själv, för jag vill själv ha några. 



DIY, Små dekorativa hus i blomman- så gör du egna, dekorativa hus i kruka, hus på pinne, trähus,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej