(null)
Gör egen skrubb med ingredienser från skafferiet.


För ett tag sedan gav jag en kompis tid tillsammans i födelsedagspresent. Jag slog in en fin chokladkaka och gjorde ett kort som jag sen stoppade i en dekorerad återanvänd papperspåse. 
På kortet skrev jag:

"Välkommen på tjejstund i bastun med skrubb och återfuktning hemma hos mig"

Datum planerades in och skrubb och återfuktning måste ordnas. Eftersom jag gärna använder det jag redan har hemma istället för att köpa nytt började jag med att leta fram receptet som jag använde för några år sedan till mina  egengjorda julklappar i form av giftfri och miljömärkt kroppsskrubb. Recepten hittade jag hos Evelinas ekologiska på  Femina.se men jag har bytt ut någon ingrediens och dragit bort någon då jag inte hade det hemma eller blev för många dofter. 
Att göra egen hudvård ger dig möjlighet att själv välja vad du använder för ingredienser och jag väljer ekologiska så långt det går för både oss själva och för naturens skull. Just skrubb är riktigt enkelt att göra. Hållbarheten på slutprodukten blir det tidigaste bäst-före-datum på ingredienserna som använts. Förvaras det svalt och mörkt blir hållbarheten bäst. 

(null)
Choklad doftande kroppsskrubb


Choklad- och kokosdoftande kroppsskrubb

2 msk kallpressad kokosolja
10g kakaosmör 
2 dl Epsonsalt/strösocker
1/2 tsk kakaopulver 

Börja med att smälta kakaosmöret och kokosoljan i vattenbad och låt det svalna lite. Blanda sen ihop alla ingredienserna. 
Använd skrubben på rengjord och fuktig hud. Skölj av med varmt vatten. Undvik att skrubba ansiktet. 

(null)
Ansiktsskrubb i pralinform


Ansiktsskrubb i form

2 msk kallpressad kokosolja
2 1/2 msk florsocker

Börja med att smälta kokosoljan i vattenbad och låt svalna lite. Blanda i florsockret och häll upp i små formar (tex. Knäckformar, pralinformar i silikon, iskubsform). Låt svalna till fast form. För snabbare avsvalning ställ in i kylskåpet. Receptet räckte till 7 pralinformar. 
Tvätta ansiktet och låt fukten vara kvar när du försiktigt börjar skrubba med pralinen. Skölj av ansiktet med varmt vatten och torka bort överflödig olja med en tygrondell eller handduk. 

Huden blir så otroligt mjuk efteråt och det fina är ju att ingredienserna finns i skafferiet och skadat inte naturen. Varje ingrediens i skrubben bidrar till något bra och hjälper till en friskare hud. Sen att det känns extra lyxigt att göra och använda egengjorda produkter är bara ett extra plus.  

(null)
Naturliga ingredienser till egentillverkad skrubb.

Epsonsalt-rikt på magnesium och skrubb
Kakaosmör-lugnar och skyddar huden
Kokosolja-mjukgörande, lugnande, vårdar och stärker huden och doft
Kakaopulver-mjukgörande och innehåller antioxidanter och doft 
Florsocker-skonsammare skrubb på ansiktets känsliga hud
Strösocker-skrubb

Klicka HÄR för att se presenten jag räckte över. 

DIY, Egengjord kropp- och ansiktsskrubb - bara naturliga produkter, Egengjort kropp- och ansiktsskrubb - bara naturliga produkter, ansiktsskrubb, egengjord, egentillverkad, hemmagjord, hemmagjord hudvård, hudvård, ingredienser från skafferiet, kroppsskrubb, kroppsskrubb från skafferiet, recept,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej