(null)

Efter en kall start blomstrade verkligen mina kruktomaterna efter att vi varit bortresta en vecka. 

(null)
Stora klasar gula tomatblommor

Många blommande blommor och några ätmogna tomater. Nu är de verkligen på gång och verkar trivas riktigt bra vid altanen i söderläge.  

(null)

De blommor som ändå blommat och pollinerats under den kalla perioden av sommaren har utvecklats till tomater som ger någon/ några mogen tomater varje dag som vi njuter av direkt till maten. 

(null)
Humla som pollinerar tomater

Fler blommor blir nu pollinerade och jag hoppas på att värmen som är nu håller i sig så att det blir rejäl skörd framöver. 

(null)

Jag brukar nöja mig med att sätta två olika sorters tomater varje år, en körsbärstomat och en normalstor. Men i år vet jag inte riktigt hur det kom sig att jag hade fem olika sorter som jag sådde och fick alla att gro. Så i våra sallader nu finns det röda, oranga och gula tomater. 

(null)
Skördekorg juli 2024

Det blev inte bara skörd av tomater utan även gräslök, persilja och dill. Örterna fryser jag in för att kunna använda under vintern. Tomaterna smakade extra gott 

Egenodlade tomater utan växthus - nu ger de skörd, frilandstomatet, minträdgård, odlatomater, tomater,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej