(null)
Hemmagjorda semlor

Snart är det semeldagen (fettisdagen 25/2) och vi har redan tjuvstartat. Några av er kanske tycker det är alldeles för tidigt, men har man en man som älskar semla så blir det så här. Jag som inte är så förtjust i köpesemlor och helst står över då jag tycker de mest innehåller massa grädde har i år bakat egna semelbullar. Att baka egna ger enormt stora friheter att fylla dem med vad man vill, helt enkelt göra dem som man själv tycker de ska vara. I min familj på tre personer vill vi ha den på tre olika sätt. 

(null)
Baka egna semelbullar

För flera flera år sedan bakade jag semlor till min man (som då var min pojkvän) och hans semelälkande bästa kompis som jag fyllde med mandelmassa och lingongrädde. Jag har även gjort nyttiga semlor, paleo, som jag bjöd mina före detta kollegor sista dagen på jobbet. 
Men i år bakade jag vanliga vetebullar från Vår kokbok, men bytte ut det vita sockret mot hälften mängd honung och tillsatte kardemumma för god smak. Jag gjorde dem inte så stora som de på fik då de enligt mitt tycke är enorma. Lagom stora som en hembakad bulle. 

(null)
Semlor fyllda med mandelmassa med honung och chokladsmörkräm utan vitt socker.

Vi har än så länge smakat tre olika fyllningar, mandelmassa med honung  chokladsmörkräm (överbliven sen biskvierna  och pistagemassa där jag utgick från mandelmassereceptet, men bytte ut mandeln mot pistage och honung mot Agavesirap. Sen smakade jag av så att det blev lagom sötma. 

Undra vad vi ska prova nästa gång, kanske paleo nötkräm? Mums!

Hembakade semlor, semelfyllning, semlor,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej